OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Björkhagens skola är en kommunal F-9 skola som ligger söder om söder, mitt i grönskan på gränsen till Nackareservatet.
Skolan har en fantastisk skolgård som inbjuder till lek och aktiviteter. I närheten finns Björkhagens tunnelbanestation som innebär att det är lätt att förflytta sig bl.a. till staden kulturombud. Idag är elevunderlaget ca 980 elever och vi är ca 120 medarbetare som arbetar i årskursvisa arbetslag. Mottot för vår skola är kunskap och hjärta. Det innebär att för oss står barnens utveckling i centrum och vi skapar en trygg miljö där vi känner gemenskap och kan utvecklas. Genom att inspirera och skapa nyfikenhet, möta eleverna där de är och utifrån deras egna förutsättningar, skapar vi en skola där alla kan lyckas och nå långt i sin kunskapsutveckling. För att lyckas med vårt uppdrag har vi på djupet förstått att det är genom samarbete vi erbjuder den bästa skolgången för våra elever. På Björkhagens skola är arbetet tillsammans överordnat individen och samarbetskulturen är synlig och självklar. Vi har utvecklat en organisation och arbetssätt som möjliggör för våra pedagoger att samarbeta kring eleverna i både arbetslag och ämnesteam.
I fritidshemmet på Björkhagens skola utformas undervisningen för att komplettera förskoleklassen och grundskolan. Vi har en helhetssyn på undervisningen där lärande, utveckling och omsorg ingår. Vi följer kontinuerligt upp elevernas och elevgruppens utveckling och utgår från resultatet för att utveckla verksamheten. Vi jobbar utifrån ett årshjul som är baserat på centrala innehållet och LGR 22 kapitel 4
Arbetsbeskrivning
Du kommer i rollen som lärare i fritidshem ansvara för att undervisningen utformas i överensstämmelse med skollag, läroplan och andra nationella och kommunala styrdokument.
I fritidshemmet erbjuder du och dina kollegor eleverna en meningsfull fritid genom att ta utgångspunkt i elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också genom kontinuerligt utmana eleverna vidare och inspirera till nya upptäckter. I undervisningen arbetar du för att främja elevernas fantasi, inlevelse och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande med estetiska uttrycksformer samt utforskande och praktiska arbetssätt.
Tillsammans med dina kollegor verkar ni för ett förtroendefullt, öppet och respektfullt samarbete med hemmen samt genomför utvecklingssamtal, företrädesvis tillsammans med förskoleklass eller grundskola för att ge ett helhetsperspektiv på elevens lärande och utveckling.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har fritidspedagogexamen/examen lärare i fritidshem och legitimation.
Du värdesätter att verksamheten utgår från ett vetenskapligt arbetssätt i vardagen, samt har erfarenhet av att bedriva undervisning som ger eleven möjlighet att utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling.
Du är trygg, stabil, har god självinsikt och anpassar ditt förhållningssätt beroende på situation. Du uppskattar att jobba mot mål och fokuserar på ständiga förbättringar av verksamheten och ditt eget yrkesutövande. Du har god samarbetsförmåga med kollegor, elever och vårdnadshavare. Du har god förmåga att lyssna, kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är strukturerad, genom att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övrigt
Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.
Du som är nyexaminerad lärare har rätt till en mentor under ditt första år. Som lärare i Stockholms stads skolor har du möjlighet att fortsätta din professionella utveckling och göra karriär. Du kan bland annat bli handledare, utvecklingslärare, förstelärare, lektor och forskare.
Läs mer på http://www.pedagogstockholm.se
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.