OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, anpassad grundskola, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
Frölundaskolan Bräcke är en åk 1-9 anpassad grundskola för elever i behov av lärare med särskild kompetens. Eleverna läser efter anpassad grundskolans läroplaner, ämnesområden och/eller ämnen. Vi har idag sex klasser och två fritidshem. I dagsläget går det ca 10 elever i vardera fritidshem. Vi har även Klubben för de äldre eleverna som har LSS-beslut om korttidstillsyn.
Vi söker en kompetent, kreativ och engagerad lärare i fritidshem som vill ha ett utvecklande arbete och vill vara med och skapa en verksamhet där våra elever får en utbildning som bygger på kvalitet, likvärdighet och rättssäkerhet och är starkt präglad av ditt engagemang och intresse för det som utmanar. Ditt uppdrag är att utforma och anpassa undervisningen i fritidshemmet för att möta elevernas specifika behov och för att vägleda elevassistenter i att stödja eleven genom den. Du ska ha god digital kompetens då många av våra elever har digitala hjälpmedel/verktyg.
Med grund i läroplan och styrdokument skapar vi tillsammans en trygg och stimulerande miljö i fritidshemmet som syftar till att stärka våra elever i såväl deras kunskapsutveckling som i deras personliga utveckling samtidigt som de får en meningsfull fritid. I fritidshemmet strävar vi också efter att främja allsidiga kontakter, social gemenskap och stärka grupprelationer. Du kommer att vara en del i ett eller flera arbetslag/klass under hela skoldagen och arbeta nära eleverna enskilt eller i mindre grupp. Några av våra elever kan ha stora omsorgs/egenvårdsbehov och då är det en självklarhet att all personal stöttar eleverna under mat- och toalettsituationer samt genomför den omvårdnad som krävs för att möta elevernas behov, även om fokus är på det pedagogiska uppdraget. Vi jobbar mycket med elevers självständighet. Arbetet är allsidigt och fysiskt och det kräver att du kan jobba såväl som med rörliga elever samt elever med behov av hjälpmedel. Vår strävan är att varje elev ska få en meningsfull fritidstid, bli sedd och bekräftad på ett positivt sätt varje dag och att varje elev ska känna trygghet, tillit och glädje under hela sin skoldag.
Hos oss är du med i utvecklingen av verksamheten, vilket i förlängningen ger eleverna bättre förutsättningar. Vi arbetar kollegialt för att ständigt utveckla undervisning.
Hos oss är samverkan med andra en väsentlig del i arbetet med att utveckla personalgruppen och verksamheten. Tillsammans med kollegor från andra enheter ingår du i nätverk och mötesplatser.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har giltig lärarlegitimation mot fritidshem och har erfarenhet av arbete med barn/ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning och andra funktionsvariationer. Du får gärna ha spetskompetens inom musik eller annat ämne. Det är även meriterande om du har erfarenhet av egenvård och omvårdnad.
Du har digital kompetens och förmåga att stötta våra elever med hjälp av digitala verktyg. Rollen kräver att du kan utrycka dig obehindrat i svenska i både tal och skrift. Vi ser också att du har kunskap om eller vill lära dig alternativ kompletterande kommunikation (AKK).
Som person är du trygg i att leda andra vuxna genom att vara lyhörd och skapa delaktighet. Du ska ha dokumenterad erfarenhet av att leda andra vuxna, leda undervisning och leda barn/ungdomar och fånga upp deras intressen. Du är skicklig på att se dina kollegor i ditt arbetslag och delegera samt följa upp den pedagogiska planeringen. Du kan ge respons på det arbete som utförs på ett genomtänkt och respektfullt sätt. Du har god förmåga att samverka med vårdnadshavare, habiliteringar och andra aktörer utanför skolan, för att skapa en helhetssyn på elevernas behov. Du ser lärandet som en helhet, där både fritidshem och skola bidrar till ett lärande. Du visar att med ett stort hjärta att du ser varje elev. Det är av yttersta vikt att du är strukturerad och tydlig. Slutligen är du öppen, ha ett stort tålamod och är lugn, förmåga att se helheten kring eleverna, är positiv och idérik.
Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av interna skäl.
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.