OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
I våra skolor och på våra fritidshem ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential.
För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Därför ska alla våra lärare i fritidshem/fritidspedagoger:
Planera, genomföra och utvärdera verksamheten med utgångspunkt från nationella mål och riktlinjer. Tillämpa en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer. Erbjuda en meningsfull fritid som utgår ifrån elevernas behov, intressen och erfarenheter. Inta ett demokratiskt och empatiskt förhållningsätt. Där god omsorg kombinerat med undervisning, tillsammans stimulerar elevens utveckling och lärande.
Arbetsplatsbeskrivning
Katarina Södra skola är en F-6-skola med ca 570 elever och ligger vid Nytorget på Södermalm, ca 10 minuters promenad från Skanstulls tunnelbanestation. Vi är en skola med höga förväntningar på både elever och personal och vi har goda studieresultat. Vi har sedan flera år tillbaka ett pågående arbete kring bedömning för lärande, värdegrund och inkluderande lärmiljöer. Detta arbete syftar till att skapa förutsättningar för att alla elever utifrån ålder och mognad, tar ett ökat ansvar för sina studier och därigenom utvecklas optimalt, både socialt och kunskapsmässigt. Vi ser hela skolan som en lärande organisation där gemensamma fortbildningar, workshops och kollegialt lärande är viktiga delar. Högst upp i skolan har vi ett skolbibliotek som tillsammans med lokalerna för de praktiska och estetiska ämnen bildar en kulturvåning. Vi är också stolta över vår skolmatsal, där vi serveras näringsrik ekologisk mat och nybakat bröd. Vår fina skolgård inspirerar till mycket lek. Vår skola är den äldsta av östra Södermalms skolor och byggdes redan 1888! Läs mer på www.katarinasodraskola.stockholm.se och på
Instagram! Observera att vi kommer att göra ett löpande urval, vänta därför inte utan ansök redan i dag om tjänsten är av intresse. Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsbeskrivning
Du kommer att arbeta på vår fritidsverksamhet på mellanstadiet, ”Klubben”, där du samverkar med klasslärare främst i årskurs 5, specialpedagoger och fritidslärare/fritidspedagog. Tillsammans med dina kollegor medverkar du till att en positiv, meningsfull och utvecklande lärmiljö skapas för varje elev och hela elevgruppen. I samverkan med mellanstadiepersonal skapar du en strukturerad och god pedagogisk miljö.
Du är initiativrik, positiv, tycker om att samarbeta med andra men är också självständig. Du deltar och är aktiv i det pedagogiska utvecklingsarbetet och den pedagogiska dokumentationen enligt grundskolans läroplan. Du är gärna intresserad av digital utveckling t.ex. scratch och Photoshop. Det är viktigt att du kan leda en elevgrupp i olika aktiviteter som undervisning, lek, utevistelse, skapande, digitalisering och sociala sammanhang. Verksamhetens kärnverksamhet är under eftermiddagstid fram till klockan 17.00 alla dagar. Du ska ha en god förmåga att skapa bra relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor. i tjänsten ingår att leda rast-verksamhet genom att stötta våra Trivselledare och vara en aktiv lekdeltagare.
Du kommer i rollen som lärare i fritidshem ansvara för att undervisningen utformas i överensstämmelse med skollag, läroplan och andra nationella och kommunala styrdokument.
I fritidshemmet erbjuder du och dina kollegor eleverna en meningsfull fritid genom att ta utgångspunkt i elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också genom kontinuerligt utmana eleverna vidare och inspirera till nya upptäckter. I undervisningen arbetar du för att främja elevernas fantasi, inlevelse och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande med estetiska uttrycksformer samt utforskande och praktiska arbetssätt.
Tillsammans med dina kollegor verkar ni för ett förtroendefullt, öppet och respektfullt samarbete med hemmen samt genomför utvecklingssamtal, företrädesvis tillsammans med förskoleklass eller grundskola för att ge ett helhetsperspektiv på elevens lärande och utveckling.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har fritidspedagogexamen/examen lärare i fritidshem och legitimation.
Du värdesätter att verksamheten utgår från ett vetenskapligt arbetssätt i vardagen, samt har erfarenhet av att bedriva undervisning som ger eleven möjlighet att utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling.
Du är trygg, stabil, har god självinsikt och anpassar ditt förhållningssätt beroende på situation. Du uppskattar att jobba mot mål och fokuserar på ständiga förbättringar av verksamheten och ditt eget yrkesutövande. Du har god samarbetsförmåga med kollegor, elever och vårdnadshavare. Du har god förmåga att lyssna, kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är strukturerad, genom att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övrigt
Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.
Du som är nyexaminerad lärare har rätt till en mentor under ditt första år. Som lärare i Stockholms stads skolor har du möjlighet att fortsätta din professionella utveckling och göra karriär. Du kan bland annat bli handledare, utvecklingslärare, förstelärare, lektor och forskare.
Läs mer på http://www.pedagogstockholm.se
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.