Lärare i fritidshem till Solbackeskolans grund- och särskola

Lärare i fritidshem till Solbackeskolans grund- och särskola

Arbetsbeskrivning

I Göteborgs grundskoleförvaltning ingår 146 kommunala grundskolor och 41 fristående grundskolor där det går cirka 59000 elever. Hela förvaltningen har drygt 8000 medarbetare och chefer som gemensamt arbetar med att utveckla och förvalta verksamheten till framtidens skola.
På grundskoleförvaltningen är vi innovativa gällande vår kultur, våra förhållningssätt samt när det gäller styrning och ledning, så att vi kan stödja rektorerna på skolorna och skapa bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att tillsammans med andra medarbetare och chefer skapa en modern organisation där vi har fokus på att:
* öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande
* skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat
* öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.


ARBETSUPPGIFTER
Solbackeskolan är en mångkulturell skola där alla ska få möjlighet att utveckla goda kunskaper och social mognad. Vi är en särskola och grundskola från förskoleklass till årskurs 6. Sammantaget går det drygt 200 elever på skolan.

I fritidshemsverksamheten samverkar grundskolans fritidshem och särskolans fritidshem med varandra, utifrån vad som är bäst för varje barn. Vi har tre fritidshemsavdelningar. En för förskoleklass och åk1 (2) och en för åk (2)3 upp till åk 6 för elever i grund- och särskolan samt ett fritids för de elever i särskolan, dit elever från grundskolan blir inbjudna på vissa aktiviteter. Vi ser många vinster med ett riktigt samarbete mellan grund- och särskolan, både för att det berikar verksamheten med medarbetares olika kompetenser och att det gynnsamt för både grund- och särskolans elever.
Ditt huvuduppdrag är undervisning i fritidshemmet men du kommer även att ha något uppdrag under förmiddagen. Förmiddagsuppdraget bryts senast kl 12.00 för rast och planeringstid innan fritidshemsverksamheten startar. Ditt uppdrag under förmiddagen bestäms utifrån verksamhetens behov och din kompetens. Detta läsåret har uppdragen varit olika för olika fritidspersonal. Det vi satsat på har varit t ex rastverksamhet, rastvärdskap, lästräning i mindre grupper, (kopplat till en klass) eller att delta i förskoleklassens eller särskolans verksamhet.

Det är många personal involverade på fritidshemmet men det är tre personer med huvudansvar på varje avdelning, och som träffas kontinuerligt. Utöver det träffas all personal från grund- och särskola som har anknytning till fritids för gemensamma planeringsmöten 2-3 gånger per termin.

På Solbackeskolan arbetar vi mycket med att få fler elever i rörelse! I augusti 2018 startade vi, som första skola i Sverige, upp The Daily Mile. Kort sagt betyder det att vi rör på oss 15 minuter "extra" varje dag. Vi samarbetar med idrottsföreningar som till exempel erbjuder verksamhet på skolan under skoldagens slut/på fritidstid. På fritidstid går även annan personal från skolan in och erbjuder aktiviteter, som t ex basket och dans. Vi jobbar med att eleverna ska vara fysiskt aktiva vid utevistelse och ha en rast-pedagog som driver det arbetet.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad och har behörighet att arbeta på fritidshem.

Du har erfarenhet av elever med särskilda behov och ser inkluderande arbetssätt som en tillgång. Du trivs med att arbeta i fritidsgrupper där elever och deras familjer kommer från alla delar av världen. Alla som arbetar hos oss tar tillsammans ansvar för att få fler elever i rörelse så du behöver ha ett intresse för hur man inspirerar barn till rörelse!

I din yrkesroll är du tydlig i ditt ledarskap. Du är lugn och stabil och har förmågan att skapa en trygg miljö för alla elever. Du drivs av att samarbeta med andra människor och är duktig på att skapa goda relationer till elever, kollegor och föräldrar. Din kreativitet smittar av sig på andra, skapar ett engagemang och motiverar till lärande. Du bidrar gärna med idéer och nya tankesätt för att hela tiden driva verksamheten framåt. Det är en fördel att du har erfarenhet av att arbeta med digitala hjälpmedel.

Vi tycker att värdegrundsarbetet, bemötande och förhållningssätt är viktiga. De senaste läsåren har vi haft detta som ett prioriterat område för all personal på skolan. På Solbackeskolan arbetar vi sedan drygt tre år tillbaks med PALS. PALS är en evidensbaserad skolmodell som systematiskt och strategiskt arbetar med skolpersonalens förhållningssätt och bemötande för att minska beteendeproblem i skolan och öka elevernas skolprestationer. Genom positivt beteendestöd skapas god inlärningsmiljö och goda relationer mellan personal och elever. Vi har kollegial handledning och utbildning i PALS en gång i månaden.
Vi vill gärna att du som söker berättar vad värdegrundsarbete och ett bra bemötande betyder för dig.

Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av en redan tillsvidareanställd personal.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykel förmån och medarbetarstöd. 
Enligt Skollagen ska utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida. 
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. 
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Sammanfattning

Liknande jobb


Lärare i fritidshem till Oxledsskolan. I ur- och skur 🌦️

Lärare i fritidshem till Oxledsskolan. I ur- och skur 🌦️

25 november 2024

25 november 2024

Lärare i Fritidshem

Lärare i Fritidshem

25 november 2024