OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsbeskrivning
Är det du som är vår nästa stjärna?
Till det här specifika utvecklingsuppdraget söker vi dig som har spjutspetskompetens och gedigen erfarenhet inom utvecklingsarbete i fritidshemmet!
Tjänsten innebär ett uppdrag som lärare i fritidshem med ett särskilt ansvar i att utveckla det pedagogiska arbetet och strukturen på våra fyra fritidsavdelningar.
I nära samarbete med skolledningen kommer du ha ett ansvar för att driva, utveckla och följa upp arbetet på fritidshemmet utifrån ett verksamhetsnära perspektiv. Tjänsten innebär också arbete som lärare i fritidsverksamheten.
Du kommer tillsammans med dina kolleger i arbetslagen ansvara för att skapa goda förutsättningar för lärande under elevens hela skoldag. Du ansvarar för att det pedagogiska arbetet i fritidshemmet med planering, genomförande och utvärdering bedrivs utifrån LGR22 och övriga styrdokument.
I uppdraget som Lärare i fritidshem med utvecklingsansvar ingår också att:
- Planera, genomföra och utvärdera det pedagogiska arbetet utifrån gällande styrdokument.
- I nära samarbete med skolledningen vara delaktig i att planera och genomföra möten och kompetensutveckling för fritidshemmets personal.
- Tillsammans med skolledningen identifiera utvecklingsområden och driva utveckling av skolans fritidsverksamhet.
- Arbete med schemaläggning.
Kvalifikationer
Du är utbildad lärare i fritidshem/fritidspedagog med legitimation och har arbetat ett antal år inom fritidshemmet i skolverksamhet. Du har en gedigen erfarenhet och ett stort intresse för fritidshemsutveckling. Du kan inspirera andra och visa vägen, även när det ibland är utmanande och du har lätt att skapa goda relationer till både elever, kolleger och vårdnadshavare. Du har förmågan att se alla elever och tar hänsyn till deras individuella förutsättningar för att främja lärande och utveckling. Du värdesätter att verksamheten utgår från ett vetenskapligt arbetssätt i vardagen, samt har erfarenhet av att bedriva undervisning som ger eleven möjlighet att utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling.
Din förmåga att organisera och ha överblick är mycket god och du är en strukturerad person. Du är flexibel, trygg i din roll. Du uppskattar att jobba mot mål och fokuserar på ständiga förbättringar av verksamheten och ditt eget yrkesutövande. Du kommunicerar med lätthet på svenska, såväl skriftligt som muntligt. Du har en god förmåga att kunna anta större perspektiv av skolutveckling. Då vi är en skola som använder IT-verktyg i stor utsträckning behöver du också ha goda IT-kunskaper.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Det är meriterande att ha haft en liknande roll /uppdrag på tidigare arbetsplats.
Låter det här som rätt jobb för dig?
Vi intervjuar löpande i denna rekrytering, varmt välkommen med din ansökan!
Antal lediga befattningar: 1-2.
Arbetsplatsbeskrivning
Kista grundskola är en mångkulturell F-9-skola med grundsärskola åk 5-9. Grundsärskolan kommer att utökas till åk 1-9 med start ht 23. Skolan har ca 750 elever fördelat på två skolbyggnader. Behörigheten hos lärarna är hög och skolan har ett välfungerande EHT-team som arbetar både främjande och förebyggande. Skolan arbetar med IT-anpassat stöd i all undervisning där eleverna har tillgång till egna lärplattor. Språkutveckling och matematik är prioriterade fokusområden i det pedagogiska arbetet. Eleverna erbjuds organiserad läxhjälp och fritidsverksamhet på eftermiddagarna. Kista grundskola arbetar aktivt för att alla elever ska nå målen samt har ett gott samarbete med andra aktörer i området med fokus på ungdomars välmående. Skolans ledningsgrupp består av rektor, tre biträdande rektorer och en intendent.
Läs mer om skolan: https://grundskola.stockholm/hitta-grundskola/grundskola/kista-grundskola-f-3/ och https://grundskola.stockholm/hitta-grundskola/grundskola/kista-grundskola-4-9/
I fritidshemmet på Kista grundskola utformas undervisningen för att komplettera förskoleklassen och grundskolan. Vi har en helhetssyn på undervisningen där lärande, utveckling och omsorg ingår. Vi följer kontinuerligt upp elevernas och elevgruppens utveckling och utgår från resultatet för att utveckla verksamheten.
Övrigt
Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.
Du som är nyexaminerad lärare har rätt till en mentor under ditt första år. Som lärare i Stockholms stads skolor har du möjlighet att fortsätta din professionella utveckling och göra karriär. Du kan bland annat bli handledare, utvecklingslärare, förstelärare, lektor och forskare.
Läs mer på http://www.pedagogstockholm.se
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.