OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
Bärbyskolan ligger naturskönt på en kulle i Säve. Runt skolan finns hundraåriga gamla träd och utsikt över odlingslandskapet. Skolan är en liten och gemytlig F-6 skola med cirka 200 elever. Skolan har cirka 20 lärare, elevassistenter och fritidspedagoger. Förutom dessa har vi ett elevhälsoteam med samtliga kompetenser.
Skolan genomsyras av ett elevcentrerat arbetssätt där vi arbetar för att varje elev ska vara delaktig och ha möjligheten att påverka alla processer som rör eleven. Vår målsättning är att Bärbyskolan ska vara en skola där eleverna lämnar med goda kunskaper och en stor tilltro till sig själva. Vi har en hög andel trygga elever och vi arbetar systematiskt för att behålla den känslan hos eleverna.
Vi söker nu en legitimerad lärare med behörighet att undervisa årskurs 1-6 i idrott och hälsa samt minst ett ytterligare ämne. Till tjänsten är ett uppdrag som förstelärare knutet.
I uppdraget som förstelärare kommer du främst att verka i undervisning. Utöver detta kommer du att arbeta med skolutvecklande uppdrag som identifierats i skolans systematiska kvalitetsarbete. Kärnan i det systematiska kvalitetsarbetet är elevernas lärande och måluppfyllelse, arbetet som förstelärare är i första hand inriktat mot att tillsammans med andra lärare på skolan utveckla undervisningen för att öka elevernas lärande.
Du arbetar tillsammans med skolans lärare och ledningsgrupp utifrån de områden som identifierats i skolans systematiska kvalitetsarbete. I ett kollegialt lärande har du en central och viktig roll genom att handleda och coacha, samt genom att bidra med kunskaper om forskning och beprövad erfarenhet. Som förstelärare samarbetar du också med de andra förstelärarna inom skolområdet.
En viktig del av försteläraruppdraget kommer att vara att utveckla det systematiska arbetet med stöd i undervisningen. Detta innebär att leda det kollegiala lärandet om hur läraren, med stöd av elevhälsan, utvecklar undervisningen genom att pröva och ompröva metoder, arbetssätt och förhållningssätt.
På Bärbyskolan får du arbeta i en varm atmosfär med trygga och motiverade elever.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är legitimerad lärare med behörighet att undervisa i idrott och hälsa samt minst ytterligare ett ämne för årskurs 1-6.
För uppdraget som försteläraren ska du dessutom uppvisa följande;
• särskilt god förmåga att förbättra elevers studieresultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisningen.
• bedöms av huvudmannen som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.
• är lärare med minst fyra års legitimerad undervisning.
• kan genom dokumentation redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete inom skolväsendet.
• har god förmåga att utifrån skolans systematiska kvalitetsarbete driva skolutveckling.
• har utvecklad analytisk förmåga.
• har förmåga att vara drivkraft i en delakultur.
• har god förmåga att leda andra i kollegialt lärande på lokal och övergripande nivå.
För att du ska lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du har god förmåga att skapa förutsättningar för att lärande ska ske, både hos elever och hos kollegor. Du har förmåga att förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang. Du håller dig uppdaterad genom omvärldsbevakning och du reflekterar regelbundet över vad som behöver utvecklas i din verksamhet.
Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.
Känner du igen dig i beskrivningen och vill arbeta utifrån varje barns individuella behov, tillsammans med drivna och motiverade kollegor? Då ser vi fram emot din ansökan!
Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av interna skäl.
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.