Lärare i kulturhistoria och ett annat ämne till Schillerska gymnasiet

Lärare i kulturhistoria och ett annat ämne till Schillerska gymnasiet

Arbetsbeskrivning

Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad.

Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning, yrkeshögskola, gymnasiesärskola, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling.

I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser.

Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång.

ARBETSUPPGIFTER
Schillerska gymnasiet har ca 1050 elever och drygt 100 tillsvidareanställd personal och är en modern skola i historisk miljö under devisen "Här lever lärandet". Nära samarbete mellan elever, personal och omvärld ger en aktuell och efterfrågad utbildning där varje elevs utveckling står i centrum. Elevinflytande är centralt i skolans arbete och vi har en aktiv elevkår. Skolan finns i kulturmärkta lokaler centralt i Göteborg, nära Vasaplatsen vilket ger många möjligheter till studiebesök och samarbeten med andra institutioner. Besök gärna vår hemsida www.goteborg.se/schillerska för ytterligare information om Schillerska gymnasiet.

Inom Humanistiska programmet inriktning Kultur och Estetiska programmet inriktningarna Bild och formgivning, Estetik och Media samt vår spetsutbildning inom Bild och formgivning har vi en gemensam målbild. Vår styrka är det traditionella, klassiska bildningsidealet, både teoretiskt och praktiskt, där nutiden förankras och förklaras av gårdagen. Vi har nära samarbeten med HDK-Valand och Chalmers, men också olika delar av kommunen såsom Kulturförvaltningen och Stadsbyggnadskontoret. På Bild och Form Spets skall utbildningen också ge möjligheter för eleverna att söka direkt till en högskoleutbildning inom det konstnärliga fältet så där är det extra viktigt att de får med sig ett djup i konsthistoria. På Humanist Kultur har vi elever som trots sin ungdom har mycket goda kunskaper i kultur men som behöver utmanas till att nå bortom sina bekanta trakter och få fler infallsvinklar till nutiden.
Tillsammans med ämnes respektive -programarbetslaget ansvarar du för att planera och genomföra utbildning. Du kommer att ha särskilt nära samarbete med bildlärarna samt läraren som ansvarar för de andra kulturkurserna inom humanist, däribland litteratur. Du kommer också att ha ansvar som mentor för ett antal elever. Du kommer att delta aktivt i skolans utvecklingsarbete och samverka med eftergymnasiala utbildningar, högskolor och relevanta samarbetspartners. Vi vill också, så fort lagstiftningen möjliggör det, söka spets på humanist och därmed söker vi en person som har erfarenheter av att driva projekt. Vi hoppas också kunna jobba mer med internationella utbyten inom fler fält än vi har idag, varför det vore positivt med någon som har erfarenhet av detta.

KVALIFIKATIONER
Schillerska söker nu, i en generationsväxling, en lärare som är trygg och kreativ i sin pedagogik, nyfiken och drivande i sina ämneskunskaper, stöttande men gränssättande i sitt mentorskap. Är du den vi söker?
Delar du åsikten att språk och kultur inte bara är lättsam underhållning utan är början på allt vi vet och håller kärt som människosläkte?
Är du den som står inför ett medeltida konstverk och tänker du då på hur du kan få elever att se bortom verket, få ahaupplevelser och förstå hur verket är en del av en större rörelse och som kan ha direkta kopplingar till dagens undergroundscen?
När du går in på lektion har du då byggt en röd tråd av det som eleverna ska möta och säkerställt att banan är mer snitslad för de elever som behöver det men att den är lika spännande och givande för alla?
Svarar du ja på dessa frågor så ska du absolut söka jobbet som lärare i kultur- och idéhistoria på Schillerska!

Vi ser att du är en skicklig lärare som når eleverna och som har både bredd och djup inom olika inriktningar inom kultur- och idéhistoria och kan knyta an till elevernas andra ämnen.

Du ska vara en legitimerad lärare i kultur och idéhistoria samt minst ett annat teoretiskt ämne. Du ska vara strukturerad och kunna individanpassa undervisningen efter elevens behov, särskilt med avseende på NPF-diagnoser. Du ska ha ett intresse av att utveckla undervisningen utifrån elevernas behov och vara drivande i utvecklingsfrågor.

Du bör ha erfarenhet av lagarbete och intresse av att delta aktivt i ämneslagsarbete, att arbeta ämnesövergripande i programlag. Du arbetar aktivt med bland annat formativ bedömning för att ge varje elev goda förutsättningar att nå sina mål. Du ska ha goda kunskaper i att jobba med olika IT-system, framför allt G-suite.
Personlig lämplighet är viktig.

Vänta inte med din ansökan, urval sker kontinuerligt.

ÖVRIGT
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.

Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

Liknande jobb


Vikarierande gymnasielärare (Sam, Psy & Rel)

Vikarierande gymnasielärare (Sam, Psy & Rel)

26 november 2024

26 november 2024

26 november 2024