OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen att arbeta i en av Smålands bästa skolverksamheter med en
20 i topplacering bland Sveriges bästa kommuner!
I Aneby kommun tar vi avstamp i en värdegrund som bygger på Öppenhet, Utveckling och Ansvar i vår strävan att utföra vanliga jobb ovanligt bra. Vår ambition är att alltid vara lyhörda och på spaning mot framtiden. Vi strävar efter att forma en effektiv verksamhet i framkant.
Inom Barn-och Utbildningsavdelningen erbjuder vi dig som medarbetare en arbetsplats där utveckling och initiativtagande sätts i centrum. Vi arbetar hårt för att öka delaktigheten och engagemanget hos våra medarbetare genom att skapa forum för diskussion och kunskapsutbyte. Arbetet med så kallade lärgrupper syftar till att ta avstamp i vetenskap och beprövad erfarenhet för att nå och sprida medarbetarnas egna tankar och idéer.
Läs mer om varför du ska jobba i Aneby kommun, vår värdegrund och dina framtida kollegor på vår hemsida: http://www.aneby.se/jobbahososs
Tallbackaskolan, beläget mitt i centrala Aneby, är en trevlig enhet med verksamhet från förskoleklass till åk 5. På skolan går det 225 elever och vi är i dagsläget 34 medarbetare. Verksamheten bedrivs i tre olika hus i fräscha välutrustade lokaler.
Skolan ligger nära naturen vilken är en naturlig del av skolans vardag. Hos oss finner du ett kompetent kollegium med en inkluderande atmosfär och god social arbetsmiljö med fokus på att utveckla elevernas fulla potential.
Vi söker dig som utbildad lärare till vår lilla undervisningsgrupp med hjärtligt intresse för elever i behov av särskilt stöd och gärna med erfarenhet av och kunskap om olika funktionsvariationer.
Vi har över tid sett ett ökat behov i att kunna möta elever i behov av särskilt stöd i ett mindre sammanhang. Under vårterminen 2020 har vi därför startat upp en liten flexibel undervisningsgrupp för att utvidga vår verksamhet och nå målet att alla elever ska komma till skolan för att trivas, må bra och lära så långt det är möjligt.
I vår Flexgrupp finns elever som får olika typer av stöd i större eller mindre omfattning. Stödet ges utifrån en individuell planering för varje elev i att överblicka och planera sin dag/vecka. Utifrån behov får eleverna stöttning i övergång mellan klass/praktiska ämnen/fritids och Flexgruppen. Eleverna undervisas enskilt eller i grupp.
Målet är alltid att eleven skall känna tillhörighet i sin ordinarie klass och delta i så stor utsträckning som hen mår väl av. Det ska finns en tydlig kommunikation kring detta så att eleven kan förberedas för eventuella förändringar. Personalgruppen strävar efter att ha ett tydligt gemensamt arbetssätt/förhållningssätt som genomsyras av ett lågaffektivt bemötande, tydliggörande pedagogik/visuella stödstrukturer och strategier som främjar självständighet och studieteknik. Eleven ska även få stöd i att utveckla sin sociala- och kommunikativa förmåga.
De elever som har del av sin skoldag i Flexgruppen behåller sin klasslärare i sin ordinarie klass men har en ansvarig pedagog i Flexgruppen. Klassläraren har kvar sitt ansvar kring eleven, men arbetet läggs upp i samråd/med stöttning av ansvarspedagogen i Flexgruppen.
På vår skola ska varje elev, tillsammans med oss, få möjlighet att nå toppen av sin potential genom kunskap, trygghet och glädje. I kollegiet strävar vi efter och arbetar på olika sätt med att skapa en tillåtande lärmiljö och att differentiera undervisningen för alla elevers bästa.
ARBETSUPPGIFTER
På Tallbackaskolan är värdegrundsarbetet viktigt på riktigt. Alla som arbetar på Tallbackaskolan tar bestämt avstånd ifrån all form av diskriminering eller kränkande behandling. Ett viktigt led i detta arbete är samsyn och vårt aktiva arbete mot diskriminering och kränkande behandling. Här vill vi varandra väl och gör vi varandra bra. För att nå dit behöver vi de absolut bästa pedagogerna. Därför ska alla våra pedagoger:
- ta ansvar för och ha insikt om elevernas resultat och hälsa, vilket innebär att vara lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov.
- ha höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas.
- fånga och stimulera elevernas nyfikenhet, intresse och lärande.
Som lärare är du engagerad, driven, planerar och genomför undervisning som främjar lärande och utveckling hos eleverna med fullt fokus på varje individ och utifrån dennes individuella förutsättningar. Du ser språkutvecklande arbetssätt som en självklarhet och digitala hjälpmedel både som en tillgång och en förutsättning för din undervisning och ditt formativa bedömningsarbete. Du dokumenterar och följer upp utvecklingen och kommunicerar denna med chef, elev och vårdnadshavare.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att innebära att du som lärare agerar länk mellan Flexgruppen och lilla arbetslaget mot övrig skolpersonal i arbetslag 4-5 samt är arbetslagsledare i gruppen vilket innebär att leda och fördela arbetet.
I arbetslaget kommer du arbeta tätt tillsammans med två resurspersoner.
På skolan finns en speciallärare som på olika sätt kommer att stötta er i det dagliga arbetet.
Tillsammans kommer arbetslaget få handledning av skolpsykolog för att utveckla arbetet och få möjlighet till stöd.
KVALIFIKATIONER
Du är legitimerad lärare med behörighet för åk 4-5.
Utöver detta vill vi att Du:
- har höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas.
- har ett gott ledarskap, är ansvarstagande, tydligt organiserad och resultatinriktad.
- är lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov.
- stimulerar elevernas nyfikenhet och lust till lärande.
- har god samarbetsförmåga och flexibilitet.
Du har god förmåga att skapa goda relationer och kommunicera med elever, vårdnadshavare och kollegor. Du har lätt för att sätta dig in i någon annans perspektiv med bibehållen professionalitet. Du har goda ämneskunskaper och är väl förtrogen med skolans styrdokument.
Som medarbetare på Tallbackaskolan vågar du prova och utveckla andra arbetsmetoder och delar gärna med dig av dina kunskaper och erfarenheter till kollegor. Du är drivande och intresserad av att vara en del i och utveckla det kollegiala lärandet.
Personlig lämplighet värderas högt då vi värdesätter lösningsorienterat tänkande samt god samarbetsförmåga.
ÖVRIGT
Eventuell kontakt från rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Carlsson (Rektor)
0380 - 461 35
Bo Rofors (Barn- och utbildningschef)
0380 - 463 04
Facklig företrädare nås via vår växel
0380 - 461 00
Yvonne Landström (rektor)
0380-46103
Torbjörn Sundbrandt (HR-konsult)
0380 - 462 18
Eva Nordh (Förskolechef)
0380 - 46 130
Monika Holgersson (Skyddsombud, Lärarförbundet)
0380 - 46 127
Karl-Johan Rosén (Rektor)
0380 - 463 95
Lisbeth Hallgren (Lärarnas Riksförbund)
0380 - 463 18
Sofie Andersson (Lärarförbundet)
0380 - 463 17