OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vid Institutionen för nordiska språk bedrivs forskning på en rad områden: grammatik, samtalsanalys, text- och diskursanalys, läs- och skrivutveckling, de nordiska språken i tidigare perioder, svenska som andraspråk och främmande språk, namn, lexikografi, semantik, fonologi samt skriftbruk och skriftbrukstraditioner. Tonvikten ligger på modern svenska men även studier av äldre tidsskeden och andra nordiska språk förekommer i betydande omfattning. Utbildning ges i såväl äldre som modern svenska. Utbildningen omfattar också svenska som andraspråk, svenska som främmande språk samt danska, norska och fornisländska. Institutionen medverkar även i lärarprogram med inriktning mot svenska. Därtill kommer viss uppdragsutbildning. I anställningen ingår i första hand undervisning i norskt språk och norsk litteratur inom institutionens grundutbildning och inom lärarprogrammen, men därutöver är det nödvändigt att den sökande kan undervisa inom något eller några av institutionens övriga specialområden, t.ex. textanalys, samtalsanalys, andraspråksinlärning eller språkutveckling. Viss tjänstgöring kan också förekomma vid Uppsala universitet och/eller Göteborgs universitet. Den sökande är därutöver skyldig att bedriva forskning inom sitt eget specialområde. Av tjänstgöringen är 30 % garanterad till egen forskning och utveckling, medan 70 % är undervisning, dvs. samma arbetsvillkor gäller som för en universitetslektor med tillsvidareförordnande. Anställningen avser i första hand två år, med möjlighet till förlängning i tre år. För behörighet krävs minst avlagd master- eller cand.philol.examen i nordiska språk med särskild inriktning på norskt språk och norsk litteratur eller motsvarande; doktorsexamen är givetvis extra meriterande. Den sökande bör vidare ha norska som modersmål och huvudsakligen ha vistats i Norge under de senaste åren. Dessutom krävs erfarenhet av egen undervisning. Vid tillsättningen kommer lika vikt att läggas vid den sökandes vetenskapliga och pedagogiska skicklighet. Vid rangordningen av de sökande kommer universitetet att ta hänsyn till hur väl vederbörandes meriter och forskningsinriktning sammanfaller med institutionens forsknings- och undervisningsprofil.