OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Vi söker en medarbetare som tillsammans med en engagerad ledning och kollegor vill anta utmaningen att från start skapa en gymnasial spetsutbildning på ett förortsgymnasium.
Kärrtorps gymnasium har av Skolverket fått möjligheten att starta vårt nya teknikprogram som en spetsutbildning. Det innebär att vi kommer att genomföra hela utbildningen i nära samarbete med KTH och de verksamma teknikföretagen. Vår inriktning och fokus kommer att vara på hållbar systemdesign. Tanken är att våra elever ska få med sig ett helhetsperspektiv på tekniken, alltifrån färdigheter i allmän ingenjörsvetenskap och systemdesign till värdefulla insikter i teknikens roll i samhället. Spetsutbildningen möjliggör också för våra elever att studera akademiska kurser och poäng på KTH redan under gymnasietiden. Kärrtorps gymnasiums och KTH:s gemensamma ambition är att bredda rekryteringsunderlaget till avancerade tekniska utbildningar och därmed nå ambitiösa elever som normalt sätt inte överväger att studera vidare mot tekniska yrken.
För rätt medarbetare finns det stora möjligheter till stimulerande arbetsuppgifter och personlig utveckling. Du kommer att få vara med från början och skapa en spetsutbildning inom teknik i nära samarbete med KTH, därigenom kommer du att kunna sätta din personliga prägel på kurser och innehåll. Du kommer också kunna bygga upp ett stort nätverk inom KTH och andra partners inom högskola och industri. Vi är redan på gång med ett intressant samarbete med Tekniska museet. Intresset för vår satsning är stort från många håll och här finns verkligen möjligheter för den som vill göra skillnad.
Arbetsplatsbeskrivning
Kärrtorps gymnasium ligger i Kärrtorp i södra Stockholm, nära natur och tunnelbana. På skolan går ca 450 elever och utbildningarna som ges är ekonomiprogrammet, naturvetenskapsprogrammet, samhällsvetenskapsprogrammet, språkintroduktion och programinriktat val. Läsåret 2022/2023 startar vi fyra nya utbildningar Spetsutbildning Teknikprogrammet, Försäljnings- och serviceprogrammet, IMYrk och Gymnasiesärskolans nationella program för administration, handel och varuhantering. Vi är en av Amnesty Internationals samarbetsskolor och arbetar mycket med mänskliga rättigheter och kontakter med samhället utanför skolan. I vår spetsutbildning kommer vi att ha ett nära samarbete med KTH inom teknik och hållbarhet. Främst kommer vi att samarbeta via KTH:s Road2Science kompetenscentrum med olika avdelningar och forskningsgrupper som undervisar och forskar inom hållbar systemdesign. Till exempel hållbart samhällsbyggande, miljö, smarta transportsystem eller hållbara produktionssystem med målet att våra elever ska vara framtidens ingenjörer. I kollegiet finns ett stort intresse för utveckling och möjligheterna att vara delaktig i skolutvecklingsarbeten är goda.
Arbetsbeskrivning
Kärrtorps gymnasium söker en lärare i teknik och ytterligare ett ämne, gärna matematik. I tjänsten ingår utöver undervisning utveckling av vår nystartade Spetsutbildning Teknikprogrammet inriktning hållbar systemdesign. Planering, genomförande, utvärdering och utveckling av utbildningen kommer att ske i ett nära samarbete med lärare och forskare på KTH, både på Kärrtorps gymnasium och på KTH. Det ingår också i ditt uppdrag som lärare på Kärrtorps gymnasium att vara mentor för en grupp elever samt att arbeta relationsstärkande och vara mycket ute i verksamheten. Goda relationer mellan elever och personal är en förutsättning för att vi ska lyckas i vårt uppdrag. Samarbetet med kollegorna är centralt och sker både i arbetslag, ämneslag och med EHT samt övrig personal.
Kvalifikationer
- Lärarlegitimation med behörighet i teknik på gymnasienivå.
- Dokumenterad kunskap i systemteknik och systemdesign.
- Stort intresse av teknikens plats i samhället.
- Förmåga och intresse av att i samarbete med KTH utveckla egna kurser i de senare årskurserna baserat på Skolverkets kursplaner i Teknisk specialisering samt av att driva utveckling av teknikprogrammet i sin helhet.
- God förmåga att motivera eleverna och skapa goda förutsättningar för lärande.
Meriterande är
- Erfarenhet av digitala verktyg inom simulering, systemanalys och CAD.
- Erfarenhet av att undervisa i teknikkurser.
- Gymnasiebehörighet i matematik.
- Kunskap om industriella designprocesser.
- Praktisk ingenjörsvetenskap och erfarenhet av tekniskt arbete.
- Erfarenhet av att ha undervisat genom fallstudier och projekt.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel