OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Liv, lust och läge blir livskvalitet i Hjärtat av Bohuslän! Allt fler upptäcker Uddevalla som en attraktiv plats att bo och leva i. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 54 000 invånare. Uddevalla har med sin placering vid hav, skog och fjäll en omväxlande och vacker natur. Handeln är stark och kommunen har ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och samverkan.
Beskrivning
Norgårdenskolan är en 7-9 skola med 346 elever och drygt 35 personal, fördelade i tre arbetslag och tretton klasser.
Skolan leds av rektor, biträdande rektor och ledningsresurs.
2016 startade skolan en grundsärskola för elever med utvecklingsstörning samt särskild undervisningsgrupp för elever med diagnos autism eller Aspergers syndrom. Som alla skolor i kommunen arbetar vi också med mottagning av nyanlända och en hållbar integrering i ordinarie klasser - med studiestöd på modersmålet.
Skolan ligger i Herrestadsområdet ca en mil från Uddevalla centrum (mot Torp). Vi är just nu inne i ett mycket intressant utvecklingsskede där vi utifrån kulturanalyser, enkätundersökningar, observationer samt resultatanalyser satt upp nya konkreta utvecklingsområden. Vi deltar också i centrala skolutvecklingsprocesser tillsammans med övriga rektorer och centrala skolutvecklare.
Skolan jobbar mycket med att befästa elevernas teoretiska kunskaper genom praktiska övningsområden. Vidare jobbar vi mycket med internationella utbyten med andra skolor i Europa samt utvecklad elevdemokrati och formativt lärande. Ett av våra mål på såväl central som lokal nivå är att utveckla våra lärmiljöer med hjälp av digitala verktyg. I syfte att stödja denna utveckling tilldelades samtliga elever en personlig dator i samband med läsårsstart och vi har satsat på digitala läromedel som ett komplement till övriga läromedel.
Våra stora utvecklingsområden är IKT och BFL som förutsättningar för pedagogisk - och didaktisk utveckling. Erasmus plus "it´s my life, i´ts my choice", Arbetsro och arbetsglädje, Kulturförståelse och tolerans samt skola på riktigt. Under läsåret 16/17 kommer vi att delta i kompetensutvecklingen Läslyftet med hela skolan.
Att jobba som lärare på Norgårdenskolan 7-9
Ditt huvuduppdrag är att planera, genomföra och följa upp undervisning i de ämnen du blir tilldelad enligt tjänstefördelningen. Likafullt är ditt huvuduppdrag att analysera dina elevers resultat (grupp, klass och individ), utvärdera och dra lärdomar och slutsatser som underlag för utveckling.
Du har ett eget professionellt ansvar för att erövra ledarskapet i klassrummet (rummet) samt utveckla arbetssätt och metoder för elevernas kunskapsutveckling.
Beskriver texten en verksamhet som du vill vara en del av?
Funktioner och arbetsuppgifter
Arbetet på Norgårdenskolan 7-9 omfattar en mängd olika funktioner och arbetsuppgifter förutom huvuduppdraget. Alla lärare är mentorer för en elevgrupp vilket innebär att du coachar, utmanar och följer upp hela elevens utveckling - enskilt, med stöd av elevhälsan och i dialog med vårdnadshavarna. Utifrån intresse samt verksamhetens behov kommer du att ingå i sekundära arbetsgrupper och jobba med skolövergripande verksamhetsutveckling.
Tempot är högt och arbetsbelastningen generellt hög och vid vissa perioder (betygstider, utvecklingssamtal etc) högre än vanligt. Skolledningen jobbar kontinuerligt med strukturutveckling i syfte att jämna ut dessa arbetstoppar, men de finns där. På vår skola händer det att vi hamnar i s.k. oönskat läge och vår organisation utmanas. Vi värnar om vårt goda varumärke och löser uppkomna situationer professionellt genom inre beslutsprocesser.
Beskriver texten arbetsvillkor som du tror att du kan trivas med?
Teknikutveckling
I skolan sker en ständig utveckling av teknik, informationsflöden och utbyten med andra länder. Våra elever är en del av detta och mycket receptiva för nya förutsättningar för informationsutbyte och alternativa tekniker för kunskapsytveckling. Skolan måste därför kontinuerligt utveckla såväl metoder som medarbetare.
Är ett arbete som kräver ständig utveckling och nytt lärande något som tilltalar dig?
Formella kvalifikationskrav
Vi söker lärare med lärarlegitimation samt behörighet att undervisa och sätta betyg i Matematik och NO.
En framgångsfaktor för vår verksamhet är om du har fler behörigheter - beteendevetenskap, retorik, coachande ledarskap etc. Meriterande och underlag för urval är tidigare erfarenhet av arbete på en 7-9 skola samt erfarenhet av förekommande program/system (Dexter, Unikum, Google apps for education etc). Meriterande kommer också att vara tidigare erfarenhet av att jobba med digitala lärprocesser samt formativ bedömning/formativa lärprocesser.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och färdigheter. Vidare arbetar vi med kompetensbaserad rekrytering och eftersträvar följande väsentliga kompetenser: hög personlig mognad, god samarbetsförmåga, gott ledarskap, mål - och resultatorienterad, strukturerad och flexibel samt kreativ. För att få information om dina egenskaper och färdigheter kommer vi att jobba med professionell referenstagning.
Vilken referent tror du bäst kan möta vårt behov av kompletterande information?
Villkor
Tjänsten är en tillsvidaretjänst
Före anställning ska;
• för pedagogiska tjänster lärarlegitimation/examensbevis/studieintyg lämnas in,
• giltigt utdrag ur polisens belastningsregister lämnas in eller visas upp, beroende på skolform.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.
Vår värdegrund är Öppenhet, Respekt och Professionalitet och beskriver vårt förhållningssätt i mötet med våra kunder, kommuninvånare och brukare.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.