OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och knappt 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.
Hos oss hittar du nya utmaningar utan att behöva byta arbetsgivare. Med Stockholms stad som arbetsgivare gör skickliga lärare skillnad på riktigt.
I våra skolor ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential. För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Därför ska alla våra lärare:
- Ta ansvar för och ha insikt om elevernas resultat, vilket innebär att vara lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov.
- Ha höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas.
- Fånga och stimulera elevernas nyfikenhet, intresse och lärande.
- Ta ansvar för relevant kompetensutveckling för att utvecklas och växa i professionen.
Arbetsplatsbeskrivning
Fruängens skola är en F-9-skola i stadsdelen Hägersten i södra Stockholm. Skolan har ca 630 elever och 120 anställda. Vår K-märkta skola invigdes 1957 och har varsamt renoverats och moderniserats genom åren. Klassrummen håller hög standard. I skolans elevhälsoteam ingår skolläkare, skolsköterska, specialpedagog, skolkurator och studie- och yrkesvägledare.
Våra grundsärskoleklasser / anpassade grundskoleklasser har inriktning ämnen, vilket innebär att eleverna i huvudsak läser alla ämnen som finns i grundskolan, utom B-språk. I mellanstadiet går för närvarande 13 elever fördelade på två undervisningsgrupper, i högstadiet 21 elever fördelade på två undervisningsgrupper. I varje grupp finns en klasslärare (speciallärare) som undervisar i de teoretiska ämnena. I de praktiskt/estetiska ämnena undervisar ämneslärare. Två-tre elevassistenter följer gruppen under hela skoldagen och stöttar i klassrummet och på raster. På eftermiddagen arbetar samma personer på fritids/KTT .
Eleverna vistas på eget fritidshem under eftermiddagen, och där finns också korttidstillsyn (KTT) för elever i åk 7-9. I dagsläget är ca 20 elever inskrivna. Vi har en egen lokal på skolan med flera rum, tillgång till idrottshall två gånger i veckan, och det finns förutom en stor skolgård, parker och grönområden i närheten.
Arbetsbeskrivning
Assistent i en av våra grundsärskoleklasser i samverkan med lärare och övrig personal. Eftermiddagstid arbete i grundsärskolans fritidshem/KTT.
Ansvara för implementering av Lgr22 på fritidshemmet. Arbetsledning gällande rutiner och arbetssätt, aktivitetsplanering, KTT-ansvar, schemaläggning och arbetsfördelning av grundsärskolans nio elevassistenter/fritidspersonal. Du samverkar med arbetslagssamordnaren, biträdande rektor och övrig personal.
Arbetstid
Arbetstiden varierar mellan kl. 7.00 och kl. 17.00 måndag till fredag.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad lärare mot fritidshem, eller har motsvarande högskoleutbildning, t.ex. fritidspedagogexamen.
Den vi söker trivs med varierande arbetsuppgifter och ett högt arbetstempo. Du är en kreativ, problemlösande person som ser möjligheter i olika utmaningar. Du har mycket god organisationsförmåga och ser och provar olika lösningar i verksamheten.
Du har mycket god samarbetsförmåga och har lätt för att skapa relationer såväl som till elever och vårdnadshavare som personal, och hittar nätverk även utanför arbetsgruppen. Du är strukturerad och tydlig i ditt sätt att kommunicera i samtal och text.
Du har ett genuint intresse för målgruppen och för att utveckla och anpassa verksamheten efter dess behov. Här ingår både yngre och äldre elever och allt mellan friluftsliv, lekar, musik och dataspel.
Du har dokumenterad kompetens och/eller erfarenhet av olika neuropsykiatriska funktionsvariationer.
Mycket goda kunskaper i det svenska språket i tal och skrift är ett krav.
Arbetslivserfarenhet
Du har kunskap om och/eller erfarenhet av arbete med personer med olika kognitiva funktionsvariationer och anpassningar kopplade till dessa. Du har erfarenhet av att organisera och leda andra.
Övrigt
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal i Stockholms stad.
Du som är nyexaminerad lärare har rätt till en mentor under ditt första år, introduktionsperioden.
Låt dig inspireras av vårt breda utbud av kompetensutveckling för utveckling av och stöd i undervisningen. Som lärare i Stockholms stads skolor har du även möjlighet till såväl handledning som coachning, och vi satsar på karriärtjänsterna förstelärare och lektorat.
Läs mer på www.pedagogstockholm.se
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.