OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rodrets friskola är ett litet föräldrakooperativ i Tungelsta, söder om Stockholm. Skolan, som är belägen "mitt i byn" med närhet till kollektiva färdmedel , är byggd 1913 och andas charm och skön atmosfär. Här satsar vi på små klasser och hög lärartäthet. Utemiljön är fantastisk med äppelträd, trädgårdsland och stora möjligheter till rörelse, lek och spring.
Allt arbete på skolan utgår från en syn på att alla elever är vårt gemensamma ansvar. Vi har även en förskola i samma byggnad. Samarbetet är stort mellan de båda verksamheterna och synen på vårt gemensamma uppdrag och ansvar är utpräglad. Skolans fritidshem har utvecklats mycket de senaste åren och vi arbetar ofta i små åldersintegrerade grupper och med olika temaområden. Årliga trygghetskartläggningar och täta utvärderingar görs som en del inom kvalitetsarbetet. Skolan och Fritids arbetar nära tillsammans och gemensamma förbättringsområden och mål sätts årligen upp.
Specifika arbetsuppgifter:
Vi söker nu en lärare mot fritidshem att ingå i vårt arbetslag på skolan.
Vi är ett litet arbetslag där alla arbetar nära varandra vilket gör att vi sätter stort värde på personliga egenskaper och samarbetsförmåga. Det är mycket viktigt att du känner dig bekväm i kontakt med både barn och föräldrar då vi är ett föräldrakooperativ som betonar vikten av engagemang och öppenhet. Du ska vara driven och ta egna initiativ, kunna ta eget ansvar, se möjligheter och ansvara för fritidsverksamhetens planering och genomförande. Du är flexibel och kan snabbt anpassa dig till utmaningar i arbetet.
Din profil
Du är legitimerad lärare mot fritidshem med dokumenterad erfarenhet av fritidshem. Du är väl förtrogen med skolans styrdokument exempelvis Lgr22 för grundskolan och läroplanens fjärde kapitel för fritidshem samt skollagen. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Du är flexibel och har god samarbetsförmåga. Du har lätt för att skapa goda relationer och samverka med elever, vårdnadshavare, arbetslaget samt skolans elevhälsoteam. Du har förmågan att skapa en arbetsmiljö som präglas av trygghet, förtroende och respekt. Med god didaktisk förmåga, goda kunskaper i ditt praktiskt estetiska ämne, en tydlig struktur och med en varierad undervisning som är anpassad efter eleverna skapar du tillsammans med övrig personal de bästa förutsättningarna för våra elever att uppnå kunskapskraven i Lgr22.
Du har en förmåga att planera och genomföra undervisningen på fritidshemmet så att den förstärker och fördjupar elevernas lärande mot målen. Du har även en god förmåga för analys och reflektion då du ska följa upp och utveckla elevernas kunskapsutveckling, genom att utvärdera din undervisning i fritidshemmet utifrån Lgr11 och läroplanens fjärde kapitel för fritidshemmet. Som lärare mot fritidshemmet kommer du att tillsammans med kollegor ha ansvar för att utveckla fritidshemmet utifrån styrdokumenten.
Din roll är också att vara med och utveckla rastverksamheten och finnas med i klassrummet i nära samarbete med lärare och övriga pedagoger.
Elevinflytande, trygghet, samt förebyggande och främjande arbete mot diskriminering och kränkande behandling är en självklar del i hur du tänker kring innehåll, val och genomförande av aktiviteter.