Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Beskrivning
På Gärdesskolan och Olaus Petri skola arbetar vi kontinuerligt med att förbättra den pedagogiska lärmiljön samt med att utveckla det kollegiala lärandet.
Vi har en skolkultur som präglas av höga förväntningar. Vår undervisning är strukturerad och varierad med en kombination av traditionella läromedel och digitala enheter. Vårt höga meritvärde är ett kvitto på att eleverna når skolframgång på Gärdesskolan. Meritvärdet i årskurs 9 är ett av de högsta i staden.
Enheten består av två grundskolor och en anpassad grundskola på Östermalm; Gärdesskolan F-9 samt anpassad grundskola och Olaus Petri skola F-3. Tillsammans är vi cirka 700 elever och 120 medarbetare som arbetar mot målet en bra skola för alla.
Den anpassade grundskolan på Gärdesskolan är inne i en spännande utbyggnadsfas. Under 2024 och 2025 görs anpassningar av lokalerna för att möta morgondagens behov. I samband med det ökar elevkapaciteten från 24 till 40 elever.
https://grundskola.stockholm/hitta-grundskola/grundskola/gardesskolan-f-9/
https://grundskola.stockholm/hitta-grundskola/anpassad-grundskola/gardesskolans-grundsarskola-1-9/
Våra klasser i anpassad grundskola är lokalintegrerade och arbetar inkluderande utifrån elevernas behov och förmågor och tar till vara naturliga möten i skolans dagliga arbete. Vi har en samlad skoldag med fritidshemsverksamhet och för våra elever över 12 år erbjuder vi korttidstillsyn. Vi har cirka 20 elever inskrivna som läser både ämnen och ämnesområden. Personalen som arbetar i den anpassade grundskolan består av speciallärare, resurspedagoger och elevassistenter.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en är strukturerad, engagerad och kommunikativ lärare mot fritidshem. Du har ett lösningsfokuserat förhållningsätt och är kreativ i ditt sätt att möta elevernas behov. Du har god förmåga att skapa relationer med elever. Du kan tolka sociala interaktioner hos elever, vara en vuxen förebild, trygg och tillitsskapande. Uppdraget innebär mycket elevkontakter vilket förutsätter att du uppträder som en god förebild för eleverna.
Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid. Detta sker genom att undervisningen tar sin utgångspunkt i elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också att eleverna kontinuerligt utmanas ytterligare genom att de inspireras till nya upptäckter. Du arbetar tillsammans med eleverna för att guida och stötta dem under lektioner samt på gruppernas fritids och eller KTT.
Tillsammans med andra lärare och övrig personal på skolan arbetar du för att skapa en utvecklande, meningsfull och positiv miljö för eleverna. I undervisningen ansvarar du för att eleverna erbjuds en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande. Utförandet görs tillsammans med fritidshemmets personal. I ditt uppdrag ligger att utbildningen blir varierad både för fri och ledd verksamhet samt att olika material och lärmiljöer erbjuds och används för att stimulera elevernas lust att leka, leva och lära. Utifrån verksamhetens behov kan arbetet genomföras med enskilda elever eller med en grupp. Du blir vår andra lärare mot fritidshem i anpassad grundskola.
Ditt ansvar är övergripande över den praktiska dagliga verksamheten under dagen på fritidshemmet. Elevers delaktighet i planeringen av fritidsverksamhetens aktiviteter, miljö och omsorg är viktiga delar i ditt uppdrag. Du bidrar också till skolutveckling inom fritidspedagogik. Du ser det kollegiala lärandet som en självklar del av ditt uppdrag och arbete. Du deltar i möten med ditt arbetslag, kollegialt lärande och andra konferenser.
Kvalifikationer
Du är utbildad lärare med legitimation mot fritidshem.
Du har behörighet att undervisa i musik.
Du är väl insatt i det centrala innehållet och förmågorna i de nya läroplanstexterna för fritidshemmen och att du kan utgå från dessa i planering, genomförande och utvärdering av verksamheten.
Du har kunskap om kognitiva funktioner och dess inverkan på elevers lärande och utveckling.
Du har erfarenhet av att dokumentera, följa upp och utvärdera/reflektera.
Du har en god kommunikation med vårdnadshavare och vana att samarbeta med externa aktörer såsom socialtjänst, jourhem och LSS-boenden.
Erfarenhet av arbete i anpassad grundskola eller med målgruppen för anpassad grundskola.
Du behärskar det svenska språket obehindrat i både tal och skrift.
Meriterande
Specialpedagogisk kompetens.
Utbildning eller erfarenhet av att arbeta med alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), t.ex, tecken som AKK, (TAKK) eller PECS.
TBA.
Övrigt
Öppning och stängning kan komma att ingå i arbetstidsschemat, med öppning 07:30 och stängning 17:30.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Provanställning kan komma att tillämpas.
Intervjuer sker löpande.
I din ansökan motiverar du vad som lockar dig att arbeta i anpassad grundskola.
I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Biträdande rektor Lars Wikander
Biträdande rektor Marianne Segelman Kilgren
08-50844303
rektor Maria Radway
0850844259
Biträdande rektor Kristina Fredlund
08-50844256
rektor Maria Radway Berg
0850844250
Skolhälsan Stockholm stad Marie Ekqvist Olsson
08 508 33 686
Biträdande rektor Anne-Charlotte Enhamre
508 44 258
biträdande rektor Kristina Fredlund
0761244256
Biträdande rektor Kristina Fredlund