OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Manillaskolan är en av fem statliga specialskolor för döva och hörselskadade elever. Skolan har ca 70 elever från och med förskoleklass till och med år 10. På vårt fritidshem finns ca 45 barn.
Nu söker Manillaskolan en lärare med behörighet att undervisa i rörelse och drama i åk 1-9 (åk 1-10 i specialskolan) och som vill arbeta i en spännande tvåspråkig miljö. Vi menar att teckenspråk och svenska utvecklar elevernas kunnande i en språk- och ämnesintegrerad undervisning.
ARBETSUPPGIFTER
Du bör vara intresserad av FoU- arbete och vilja utveckla dig, då Manillaskolan sedan några år arbetar med lärardrivna, kollegiala utvecklingsprojekt inom det pedagogiska området tillsammans med forskare från Stockholms universitet.
Teckenspråk är vårt gemensamma språk. Vissa elever har även en del av sin språkundervisning på talat språk.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha lärarlegitimation som ger behörighet att undervisa i rörelse och drama i åk 1-9.
Det är meriterande om du har god teckenspråkskompetens, då vi är en tvåspråkig skola med svenskt teckenspråk såväl som svenska.
Det är meriterande om du har speciallärarutbildning och tidgare erfarenhet av eller kompetens i att arbeta med elever i behov av särskilt stöd.
Du bör ha inblick i innebörden av alla delar av det centrala innehållet i ämnet Rörelse och drama, som är specifikt för specialskolan. Det innebär att du har god kännedom om teckenspråkets olika estetiska uttrycksformer, t ex teckenspråkspoesi och handformers och ansiktsmimikens roll i kommunikationen.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som personlig mognad, integritet och initiativtagande.
Anställningens omfattning 50%.
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.