OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkuniversitetet är ett studieförbund bildat av fem stiftelser: Kursverksamheterna vid universitetet i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Lund och Umeå. Vi finns på ett fyrtiotal orter i Sverige och bedriver universitetsinspirerad folkbildning och vuxenutbildning fritt och obundet från politiska, fackliga och religiösa intressen.Vi söker nu Lärare till diplomkurser inom ekonomi, administration och försäljning, Folkuniversitetet Uppsala
Folkuniversitetet planerar att start upp Diplomkurser inom ämnet ekonomi, administration och försäljning under hösten 2021. Kursena som planeras är Affärsutveckling inom handeln, Anbudsutvärdering i offentlig upphandling (LOU och LUF) – modeller, möjligheter och utmaningar, Digital Marketing, E-handel, Hållbarhetsredovisning och Inköpsanalytiker. Varje kurs är på 90 undervisningstimmar.
I tjänsten ingår bl.a. planering av kurser, undervisning av praktiska och teoretiska moment under utbildning samt att upprätthålla en god och löpande studentkontakt. Utbildningen bedrivs på distans. Vi är mycket flexibla när det kommer till arbetstider och genomförande av kursen. Distansformatet omfattar uppstart, onboarding, pedagogiskt upplägg och struktur samt kunskapskontroller, återkoppling och feedback.
Formell kompetens:
Vi ser gärna att du har pedagogisk erfarenhet och kompetens, antingen via tidigare utbildningsuppdrag eller flera år av handledning på arbetsplatsen. Inom Folkuniversitetet arbetar vi med digitala läroplattformar, så datavana är ett måste. Har du även erfarenhet av att undervisar på distans så är det en fördel.
Personlig kompetens:
Vi söker dig som:
Har en god pedagogisk och kommunikativ förmåga
Är resultatinriktad, ansvarstagande och noggrann i både undervisning och planering
Är förtroendeingivande, relationsbyggande och utåtriktad
Har erfarenhet från undervisning på distans
Till kursen Affärsutveckling inom handelnsöker vi dig som har kunskaper inom:
affärsplaner och dess nytta för verksamheten
identifieringsmetoder för att kunna ge förslag på förbättringar för ökad affärsnytta
affärsmodellers olika funktioners betydelse i en affärsplan
Till kursen Anbudsutvärdering i offentlig upphandling (LOU och LUF) – modeller, möjligheter och utmaningarsöker vi dig som har kunskaper inom:
Lagen om offentlig upphandling och rättspraxis och lagregler som styr utvärdering i offentlig upphandling
Olika typer av utvärderingsmodeller
Livscykelkostnader och livscykelanalys
Hur hållbarhet (social och miljö) kan utvärderas
Kommunikation inom den egna verksamheten för att identifiera interna behov
Analysera förutsättningarna för tillämpning av olika utvärderingsmodeller och bedöma risker och göra affärsmässiga bedömningar
Modeller för känslighetsanalyser av utvärderingskriterier
Till kursen Digital Marketingsöker vi dig som har kunskaper inom:
marknadsföringsmodeller, målgruppsmöjligheter, regler och riktlinjer.
akronymer och terminologi samt svenska och internationella standards.
GDPR/Dataskyddförordningen.
reklamtrötthet, viewability och AdFraud.
akronymer och terminologi, och om attribution och konverteringsvärden
mediematematik
Till kursen E-handelsöker vi dig som har kunskaper inom:
e-handelns villkor, historia, utveckling, nuläge, trender och hur e-handeln är kopplad till övriga affärssystem
köpflödet i en e-handel och olika betalningslösningar samt olika fraktalternativ
hur e-handeln är uppbyggd (CMS och PIM) och vanligt förekommande CMS-system och e-handelsplattformar
hur en webbsida är uppbyggd och grundläggande kodning och vanligt förekommande skriptspråk
användarbarhet, UX och UI påverkar konverteringen, hur webbpsykologi och användarbeteende påverkar konverteringen
affärsmannaskap och verksamhetsförståelse omvärldsbevakning
Till kursen Hållbarhetsredovisning öker vi dig som har kunskaper inom:
Hållbarhetsfrågor och de globala målen för hållbar utveckling
GRI – Riktlinjer för hållbarhetsredovisning
Innehåll i en intressentdialog och väsentlighetsanalys
Principer för redovisning
FIRO-modellen, grupprocesser och teambildning
Kommunikationsteorier och projektledningens olika faser och projektmetodik
Pedagogiskt ledarskap
Omvärldsbevakning
Till kursen Inköpsanalytiker söker vi dig som har kunskaper inom:
olika organisationers drivkrafter, strategiskt inköp, kategoristyrning och att jobba med Spendanalyser
analyser av marknad och omvärld, omvärldsbevakning och förståelse för hur politiska, ekonomiska, sociala, tekniska, miljömässiga och juridiska faktorer kan påverka verksamheten och inköpsfunktionen
uppföljning och analys av ingångna avtal och redovisning, kontoplan och kontering
hur ett affärssystem är uppbyggt och fungerar
Business Intellegence och digitalisering
hantera Masterdata och djup kunskap inom Excel för att kunna hantera stora mängder information, Power BI och Power Pivot
rapportering genom inköpsanalys
Megatrender, Block-chain, RPA och AI
systemstöd, verktyg och uppföljning
projektledning, förändringsledning, kommunikation och presentation
Information:
Varaktighet: Tidebegränsad anställning
Tjänstens omfattning: deltid, varje kurs är på 90 undervisningstimmar
Lön: Enligt överenskommelse
Arbetsplatsens ort: valfritt
Tillträde Enligt överenskommelse, verksamheten drar igång i hösten 2021
Sista ansökningsdag: 2021-08-31
Ange vilken/vilka kurser du kan undervisa på
Frågor skickas till: sandra.cuhrt@folkuniversitetet.se