OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?
Särskolan i Avesta består av två enheter. Grundsärskolan årskurs 1-6 belägen på Krylbo skola och grundsärskolan årskurs 7-9 belägen på Domarhagsskolan i Avesta.
Hos oss är det nära till beslutsvägar och det är ett gott samarbete mellan de olika stadierna. Vi har väl fungerande arbetslag och EHT, samt gott stöd av centrala elevhälsans olika professioner såsom skolpsykologer och logoped.
ARBETSUPPGIFTER
Vår organisation genomsyras av gemensamma värderingar - en anda som binder samman och som vi arbetar utifrån. En grundbult i den är att alla elever kan och vi arbetar utifrån Aktivt snäll. Vårt fokus är att utbilda varje elev för livet efter skolan och låta varje elev utvecklas så långt den kan utifrån sina förutsättningar. Du kommer att arbeta som lärare i grundsärskolan 1-6, tillsammans med tre klassassistenter. I den gruppen läser just nu 6 elever och de har sin undervisning i ett nyrustat klassrum med grupprum, toaletter och kök i nära anslutning. I tjänsten ingår att planera, leda och följa upp din undervisning. Du kommer att vara mentor, ingå i ett arbetslag och delta i hela verksamhetens planering samt ingå i ett nätverk med kollegialt lärande och möjlighet till fortbildning.
Centralt är förstås att all undervisning utgår från grundsärskolans läroplan och kursplan.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är legitimerad lärare mot lägre åldrar, alternativt förskollärare med speciallärarexamen. Är du legitimerad speciallärare/ specialpedagog med inriktning utvecklingsstörning är det förstås meriterande.
Vi använder oss av tecken som stöd eller TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation), varför det är bra om du har kunskap om och kan använda det.
Vi använder digitala hjälpmedel både i undervisningen och som administrationsstöd. Du behöver därför ha vana att arbeta med digitala system eller i alla fall vara lättlärd och motiverad.
Som person är du nyfiken, engagerad och vill verkligen arbeta med elever som läser i särskolan. Vi jobbar tillsammans med eleverna, lärare och assistenter varför förmåga till samarbete är viktigt. Du bidrar med ett positivt förhållningssätt och har lösningsfokus. Du har även vana av att jobba självständigt och räds inte att fatta egna beslut.
Du har en mjuk framtoning, ett gott lågaffektivt ledarskap och ett bra bemötande till såväl elever som kollegor och vårdnadshavare.
Att arbeta med våra elever innebär att ingen dag är den andra lik. Dagsform avgör vilka krav och aktiviteter som fungerar. Därför behöver du vara flexibel och ha förmåga att anpassa ditt arbetssätt efter verksamhetens behov.
Är du en person som strävar framåt och som har ett positivt och inkluderande förhållningssätt till elever, kollegor och vårdnadshavare?
Då kan du vara den vi söker.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Du ska ha mycket goda kunskaper i svenska språket, i såväl tal som skrift.
Erfarenhet av arbete med elever med utvecklingsstörning och/eller npf-diagnos är meriterande.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.