Lärare till Valsjöbyns skola

Lärare till Valsjöbyns skola

Arbetsbeskrivning

-Ett jobb med plats för utveckling
Välkommen till Valsjöbyns skola i Föllinge skolområde! Här finns totalt tre landsbygds-/byskolor med ca 160 elever från 6-16 år i ett och samma rektorsområde. Det är ett område med ett stort utvecklingsdriv och ett pågående utvecklingsarbete där vi samarbetar med nationellt framstående kompetenser inom bl.a. didaktik, betyg och bedömning och kollegial skolutveckling.
En dag på Valsjöbyns skola
Valsjöbyns skola ligger naturskönt mitt i den jämtländska fjällnaturen vid sjön Valsjön. Här går ungefär 15 barn från förskoleklass till årskurs 6 och de möts varje dag av två lärare som jobbar tillsammans.
Du som pedagog har stora möjligheter att på denna lilla enhet skapa god ämnesintegrerad undervisning och fina relationer med skolans elever. Här blir alla elever sedda och alla på skolan känner varandra. Som lärare spelar du en avgörande roll i andras liv, gör du ett bra jobb kommer dina elever minnas dig länge!
Skolarbetet sker åldersintegrerat och processinriktat, lärandet ska vara lustfyllt. Skolans arbete präglas till stor del av den samiska integreringen som bedrivs vid skolan, ett kulturellt utbyte som sker i vardagen. Hälften av skolans elever är samer och du som lärare på Valsjöbyns skola är öppen för att se det samiska perspektivet samt har förståelse för och bidrar till den revitaliseringsprocess som pågår i det sydsamiska språket.
Huvuduppdraget är att undervisa, planera, genomföra och utvärdera lektioner och på bästa sätt leda eleverna in i lärandet. Att undervisa och stimulera eleverna utifrån de kommunala och nationella målen är huvuduppgiften i arbetet samt att inspirera, motivera och väcka nyfikenhet hos eleverna att själva söka den kunskap de behöver.
En annan viktig del är att stödja eleverna i deras personliga utveckling så att de fungerar socialt i samhället. Att uppmärksamma utvecklingsbehov och driva utveckling av verksamheten mot uppställda mål samt vara en viktig del i skolans utveckling är andra viktiga arbetsuppgifter i läraryrket.
På skolan jobbar två pedagoger 80 % vardera, där arbetstid och undervisning just nu är förlagd till fyra dagar. Eleverna går fyra dagar i Valsjöbyn. Den femte dagen är åk 3-6 i Föllinge på Cederbergskolan där de främst har ämnen som de inte har tillgång till i Valsjöbyn, såsom slöjd, hemkunskap, språk och en del idrott. F-2 har all sin undervisning på fyra dagar i Valsjöbyn.
Din kompetens
För att lyckas i uppdraget har du som söker en grundskollärarutbildning med så bred behörighet som möjligt i grundskolans ämnen. Du är väl förtrogen med skolans styrdokument och kan omsätta dem i det dagliga arbetet. Vi fäster stor vikt vid ditt intresse för att delta i utvecklingsarbete, din förmåga till samarbete och personlig lämplighet.
Det är meriterande om du har förankring i samisk kultur och har traditionella samiska kunskaper samt talar något samiskt språk.
Utvecklas med glädje
I Krokom gör vi plats för växtkraft. Inom barn och utbildning betyder det att vi är medvetna om sambandet mellan trivsel på arbetsplatsen och förmågan att samla kraft och inspiration till att undervisa och stötta elever på deras väg mot ökad måluppfyllelse.
Vår ambition som din blivande arbetsgivare är att ge dig som anställd det stöd och de förutsättningar du behöver för att kunna ge ditt allra bästa till våra barn och elever.
Övrigt
Tillsvidareanställning på 80% med tillträde inför läsårsstart 2021.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: KROKOMS KOMMUN Krokom
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 mars 2021
  • Ansök senast: 11 april 2021

Postadress

Offerdalsvägen 8
Krokom, 83580

Liknande jobb


Lärare i textilslöjd till Sjumilaskolan

Lärare i textilslöjd till Sjumilaskolan

10 januari 2025

Lärare i Svenska och SO, åk 4-6

Lärare i Svenska och SO, åk 4-6

10 januari 2025

Grundskollärare 4-6

Grundskollärare 4-6

10 januari 2025