Lärare till yrkesintroduktion på Lindholmens tekniska gymnasium

Lärare till yrkesintroduktion på Lindholmens tekniska gymnasium

Arbetsbeskrivning

Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad. Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, vuxenutbildning, yrkeshögskola, anpassad gymnasieskola, komvux som anpassad utbildning, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling.

I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser. Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång.

ARBETSUPPGIFTER
På Lindholmens tekniska gymnasium finns cirka 900 elever, drygt 80 anställda samt Göteborgs bredaste utbud av teknikutbildningar - både praktiska och teoretiska.
Här kan man läsa El- och energiprogrammet, Industritekniska programmet, Sjöfartsutbildningen, Teknikprogrammet.

Våra elever på yrkesintroduktion har ännu inte blivit behöriga till ett nationellt gymnasieprogram.
Vårt viktigaste uppdrag på programmet är att bygga upp eleverna, deras språk, deras kunskaper, deras studieteknik och deras tro på sig själv. Det gör vi genom att erbjuda trygga miljöer, tydliga strukturer och undervisning anpassad efter elevernas behov. Vi tar det i deras takt, ett framsteg i taget tills de känner sig redo för nästa nivå.
Vårt arbete kännetecknas av en vilja att skapa positiva sammanhang för våra elever och det gör vi genom strukturerade skoldagar, en undervisning som kännetecknas av kreativitet och tilltro till eleven samt positiva relationer. Ju mer vi kan integrera elevernas kärnämnen kopplat till deras verkstadsmiljö desto bättre.

Låter detta som ett arbete du skulle trivas med och en skola du skulle vilja bidra till att utveckla? Då vill vi gärna träffa dig och berätta mer om oss!


KVALIFIKATIONER
Kan du arbeta med elevernas hela skoldag? Både i teoretiska studier och i vår verkstad?
Kan du planera långt i förväg och sedan ändra det i stunden?
Klarar du att allt inte går som du tänkte dig?
Kan du möta upp en ung människa som behöver hjälp med det sociala ena sekunden men vill stå på egna ben nästa?
Kan du prata om pokemonsamlande, hamstrar och tv-spel ena sekunden och nästa föra över diskussionen till kunskapsinhämtande?
Kan du uppmärksamma elevers nyanser och bemöta dem med lugn, tålamod och energi?
Kan du hantera att elevernas dagsform påverkar skoldagen?
Har du tålamod att hålla en yttre struktur samtidigt som du improviserar i dagens innehåll?
Förstår du att alla strider inte måste vinnas utan att förlust ibland är en vinst?

Våra elever på yrkesintroduktion behöver en lärare och mentor eftersom vår nuvarande lärare går vidare till annat uppdrag. Du har gemensamt mentorskap tillsammans med ytterligare lärare i en klass om ca 22 elever där eleverna går sitt första, andra eller tredje år hos oss på yrkesintroduktion. Målet för eleverna kan vara att bli behöriga till ett nationellt program, börja på folkhögskola eller att börja arbeta efter året/åren på introduktionsprogrammet.

Du arbetar i ett arbetslag som har ett nära samarbete med elevhälsa och skolpsykolog. En viktig del av arbetet är att tillsammans med programsamordnare utveckla programmet och undervisningen utifrån elevernas behov.
Eftersom målet är att dubbelbemanna lektionerna under elevernas skoldag är du intresserad av samarbetet med övriga lärare, finner dig väl till rätta både i en teorisal och i vår industriverkstad och har ett intresse av att färga in praktiska moment i det teoretiska arbetet.

Vi söker dig som har lärarlegitimation och är behörig att undervisa åk 4-9/6-9 eller i gymnasiet i följande ämnen; Sv/SvA/Ma/En och/eller är behörig i något yrkesämne kopplat till industriprogrammet. Om du saknar behörighet i nämnda ämnen ser vi gärna att du har något av dessa i kombination med annat ämne. Det är meriterande om du har erfarenhet från industribranschen och/eller vana av att arbeta i verkstad.

Du har erfarenhet av att arbeta med ungdomar som är i behov av extra stöd för att för att klara skolan och det sociala samspelet. Du har omvittnad god förmåga att möta elever och skapa goda relationer.
Du har erfarenhet av arbete med elever med olika typer av inlärningssvårigheter, NPF-problematik och andra funktionsnedsättningar. Du har även erfarenhet och kunskap om att arbeta med elever med riskbeteenden.
Har du jobbat på grundsärskolan eller på gymnasiesärskolans nationella program eller har specialpedagogisk kompetens så ser vi också det som en merit.

Du har genuint intresse för unga människors situation och är lyhörd för olika elevers behov samt har ett lågaffektivt bemötande. Du har god samarbetsförmåga då stor del av arbetet är att samarbeta nära kollegor, skolledning samt externa aktörer så som APL-företag, sociala myndigheter eller vården. Du behöver även ha intresse och vilja att ta del av forskning inom undervisningsutveckling, ungdomspsykologi och motivationsarbete.





ÖVRIGT
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.

Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

Liknande jobb


Lärare i ekonomi och/eller juridik

Lärare i ekonomi och/eller juridik

25 november 2024

Pedagog till skolprojektet Forskarhjälpen

Pedagog till skolprojektet Forskarhjälpen

14 november 2024

Lärare idrott och BF-ämnen

Lärare idrott och BF-ämnen

22 november 2024