Lärare, vikarieresurs - Östervångsskolan, Lund

Arbetsbeskrivning

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) arbetar för att barn, unga och vuxna oavsett funktionsförmåga ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd, undervisning i specialskolor, tillgängliga läromedel och statsbidrag. Den kompetens vi erbjuder kompletterar kommunernas och skolornas egna resurser. Myndigheten har ca 1160 anställda och har verksamhet i hela landet. Läs mer på vår webbplats www.spsm.se

Östervångsskolan är en tvåspråkig specialskola i en teckenspråkig miljö. Vårt uppdrag är att ge döva elever och elever med hörselnedsättning utbildning motsvarande den som ges i grundskolan/grundsärskolan, enligt specialskolans läroplan. Östervångsskolan har drygt 80 elever och några deltidselever. Av dessa bor ca 10 elever på våra elevhem. Vi bedriver också teckenspråkskurser för hörande barn och ungdomar som har döva/hörselskadade föräldrar eller syskon. Vi kommunicerar på svenskt teckenspråk och talad och skriven svenska.

Vi söker nu två lärare/pedagogiska resurser som i första hand ska arbeta som vikarieanskaffare och även själva fungera som vikarie. Undervisningen sker såväl på talad svenska som på teckenspråk.





ARBETSUPPGIFTER
Du har ansvar för att varje dag se till att verksamheten, både i skolan och på elevhem, är bemannad så att den fungerar på ett bra sätt för eleverna. Planeringen av vikarier är både lång- och kortsiktig och sker i samarbete med skolledningen. Den planerade frånvaron som t ex semester beviljas i förväg och kan planeras in i god tid. Den kortvariga frånvaron t ex sjukfrånvaro måste hanteras tidigt på morgonen. Efter det att bemanningen av frånvaro är löst så fungerar du själv som vikarie/resurs.
Som pedagogisk resurs skapar du en trygg lärandemiljö som grundar sig på ömsesidig respekt och samarbete.
När du går in som vikarie anpassar och utformar du undervisningen i överensstämmelse med läroplaner, ämnesplaner, kursplaner och kunskapskrav.
Du samarbetar med kollegor när det finns behov av stöd från en annan lärare eller yrkesgrupp med specialkompetens.
Du bidrar till det gemensamma skolutvecklings- och arbetslagsarbetet.


KVALIFIKATIONER
Då teckenspråket är en central och grundläggande del i undervisningen måste du vara teckenspråkskunnig.
Du är kommunikativ och samarbetar med kollegor.
Du är initiativtagande.
Du är strukturerad.
Du skapar relationer med eleverna men kan också sätta gränser och är en vuxen förebild.

Det är meriterande om:
Du har kunskap om och erfarenhet av att arbeta med ett språkutvecklande arbete
Du har kunskap om konsekvenserna av att vara döv/hörselskadad i vardagen

Du bör ha lärarlegitimation.


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Kontaktpersoner på detta företaget

Richard Johansson
010-473 66 86
SEKO - Annette Walldén
010-473 50 00
OFR - Kristina Ericsson
010-473 50 00
SACO - Pia Wendel
010-473 67 02
rektor Ann Holmström
010-473 55 32
OFR - Helle Rönneke
010-473 50 00
SACO - Pia Wendel
010-473 67 02
SEKO - Annette Walldén
010-473 50 00
biträdande enhetschef Richard Johansson
010-473 66 86
OFR/ST - Martin Hermvik

Sammanfattning

Besöksadress

Magasinsgatan 11 Härnösand
None

Postadress

Box 1100
Lund, 22002

Liknande jobb


Speciallärare matematik åk 4-9

Speciallärare matematik åk 4-9

22 november 2024

Vi söker speciallärare till Källeskolan

22 november 2024

Speciallärare i svenska till Rotskärsskolans årskurs 1-6

Speciallärare i svenska till Rotskärsskolans årskurs 1-6

22 november 2024