OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Hällsboskolan är en nationell, statlig specialskola för elever med grav språkstörning och vi tar emot elever från hela landet. Vi erbjuder elevboende för de barn som inte kan dagpendla. Skolenheten i Umeå är förlagd på Umedalen i nyrenoverade lokaler i anslutning till Västangårds skola.
Vid Hällsboskolan utgår all undervisning från specialskolans förordning enligt grund- eller särskolans kursplan. Undervisning, miljö och kommunikation är anpassad med utgångspunkt från varje elevs behov.
ARBETSUPPGIFTER
Befattningen innebär arbete som lärare i fritidshem och som resurs i klassrum.
Du dokumenterar den verksamhet som du har ansvara för under dagen i samarbete med kollegor
Du ansvarar för att en trygg lärandemiljö skapas.
Du anpassar och utformar undervisningen i utifrån våra barns förutsättningar och behov och med utgångspunkt i styrdokument.
Du har ett nära samarbete med kolleger i verksamheten i arbetet med barnen.
Du deltar aktivt i skolans kontakter med samhället i övrigt.
Du bidrar till skolans utveckling
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är legitimerad lärare i fritidshemmet.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Meriterande är:
• Erfarenhet av arbete i skola, specialskola eller likvärdig verksamhet
• Lärarlegitimation för fritidshemmet
• Erfarenhet av arbete som fritidspedagog
• Erfarenhet av arbete som elevassistent
• Erfarenhet och kompetens direkt kopplat till arbete med elever med grav språkstörning
• Erfarenhet av arbete med barn med neuropsykiatriska funktionshinder
• Erfarenhet av arbete med barn i behov av särskilt stöd
• Erfarenhet av att använda tecken som stöd
• Erfarenhet att använda IT och media i verksamheten
Du kan:
• Omsätta Fritidshemmets läroplans mål till en varierad och inspirerande verksamhet för barnen.
• Analysera, dokumentera, bedöma och utvärdera barngruppens utveckling för att på så sätt ge bästa möjliga förutsättningar för lärande och måluppfyllelse.
• Välja alternativa, anpassade och kompletterande pedagogiska strategier utifrån barns behov och förutsättningar på grupp- och individnivå.
Du är flexibel i ditt arbetssätt, lösningsorienterad och har vana av samarbete i arbetslag kring barngrupper. Själv och tillsammans med andra medverkar du till att skapa en trygg och tillitsfull miljö som grundar sig på ömsesidig respekt och goda relationer. Du har personlig mognad, integritet och är initiativtagande. Du har en god kommunikativ förmåga och samarbetsförmåga.
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.