OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stiftelsen Lycée Français Saint-Louis är en internationell skola som följer fransk läroplan enligt en konvention med AEFE (Agence pour l’enseignement Français à l’étranger). Skolan, som har ca 700 elever mellan 6 och 19 år, ligger på natursköna Stora Essingen. I denna stimulerande mångkulturella miljö arbetar elever från ett 40-tal nationer och 150 personal med språket som sammanhållande länk. Till stiftelsen hör även en svensk förskola med fransk profil som har ca 100 elever. Dessutom har vi ett fritidshem för elever i årskurserna CP-CM1. Fritidshemmet arbetar enligt de svenska styrdokumenten (LGR 22) men har stark fransk infärgning. Fritidshemmet organiseras årskursvis i fyra större avdelningar där ett arbetslag på fritids följer barnen från CP-CM1.
Lycée Français Saint Louis i Stockholm erbjuder en heltid ferietjänst (100%) som vikarie lärare i svenska och/eller engelska på låg och mellanstadiet, ev.
på högstadiet och/eller gymnasiet vid behov. Anställningen är tidsbegränsad, snarast t o m 22 juni 2023 (med möjlighet att förlänga uppdraget).
Uppdrag
Undervisa, utbilda, träna och stödja elever i de olika inlärningscyklerna i svenska och engelska, som vikarie med ansvar för elevgrupper, under vissa perioder: från en dag till flera veckor.
Lära ut eleverna att utveckla de olika språkfärdigheterna på målspråket: hör och läsförståelse (lyssna och läsa), uttrycka sig muntligt och skriftligt (prata och skriva) samt muntlig interaktion.
Arbetsuppgifter
- Genomföra och anpassa undervisningssekvenser som planeras av de lärare som vanligtvis ansvarar för klassen inom ramen för de franska nationella programmen och de särskilda arrangemangen för undervisning i svenska och på svenska vid LFSL.
- Bidra till inlärning av färdigheter inklusive förmågor, attityder och kunskaper.
- Utforma och genomföra metoder, inlärningssekvenser och utvärdera/bedöma på grundskolan och även gymnasiet.
- Följa upp på individnivå och delta i elevernas lärandeprojekt.
- Delta i skollivet (inklusive föräldramöten och klassråd) och i genomförandet av skolprojektet.
Kvalifikationer
Studentexamen + kandidatexamen (minst tre års eftergymnasial utbildning) i svenska och/eller engelska; en master (5 års eftergymnasial utbildning) är en merit.
Lärarlegitimation önskas (CAPES, Agrégation, svensk examen - lärarlegitimation eller motsvarande).
Yrkeserfarenhet efterfrågas i det franska skolsystemet på grundskolan och/eller gymnasiet (elever mellan 11 och 18 år); erfarenhet från en institution med en fransk läroplan skulle vara en merit.
Rapporteringslinje
Rapportera till språksamordnaren och, om hon är frånvarande, till rektorn för låg och mellanstadiet.
Egenskaper
- Arbeta i ett team /samarbetsförmåga.
- Utforma och genomföra undervisning som är anpassad till allmänhetens mångfald.
- Leda en klass och väcka elevernas intresse och deltagande.
- Använda digitala verktyg i undervisningen.
- Säkerställa säkerheten i verksamheten.
- Strukturera inlärningssekvenserna ur en didaktisk och pedagogisk synvinkel i förhållande till utbildningsvägarna och det aktuella skolprojektet.
- Utvärdera/bedöma elevernas prestationer.
Kunskaper
De aktiviteter som lärs ut.
- Främmande språks didaktik, särskilt i svenska och engelska.
- Kunskap om/behärska den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS).
- Det franska utbildningssystemet, dess utmaningar, de officiella texter som rör ämnet.
- Skolans organisation och funktion samt de tillhörande rättsliga regler.
- Inlärningsprocesser och -mekanismer.
- Utvärderings/bedömningsmetoder.
- Grupp- och konflikthantering.
- Barns och ungdoms psykologi, sociologi och utveckling.
- Metoder för pedagogisk differentiering och för att ta hand om elever i behov av särskilt stöd (ex. NPF).
- Språk: Mycket goda kunskaper i franska; kunskaper i engelska och svenska är en merit (C1 i engelska och svenska).
Välkommen att söka tjänsten !
Vi tillämpar belastningsregistret, som skall kunna presenteras vid intervju.