OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Verksamhetsbeskrivning
Vid Polismyndigheten i Skåne ledigförklaras under förutsättning att vakans uppkommer i samband med pågående omställningsarbete inom myndigheten
ett antal anställningar som operatör med tjänstgöring vid Länsoperativa avdelningen vid länskommunikationscentralen (LKC).
Länskommunikationscentralen (LKC) är i Polismyndigheten i Skåne en arbetsenhet under Länsoperativa avdelningen. Här ingår även trafiksektionen, piketen, rytteriet, länsvakthavande befäl, polishundtjänsten med myndighetens länshundbefäl och polisens kontaktcenter med telefonväxeln.
LKC är placerad i Malmö. På LKC arbetar polisiära- och civila operatörer under ledning av LKC-befäl. LKC ansvarar för hela myndighetens radiokommunikation och ledningen av den akutoperativa verksamheten. Verksamheten står i ständig utveckling med ett väl utvecklat datorstöd (STORM). Arbetet bedrivs i en modern radiohall med nya radiobord, kartor och videoväggar.
Det nya radiosystemet RAKEL håller på att införas successivt i myndigheten. Ett nybyggt utbildnings/stabsrum står färdigt i anslutning till LKC:s lokaler. I lokalen kommer utbildning och licensiering av radiooperatörer att ske kontinuerligt. Krav finns att samtliga LKC-operatörer skall licensieras dvs. genomgå en nationell utbildning som avslutas med ett kunskapstest.
En arbetsgrupp har i höst påbörjat ett arbete med att identifiera och kartlägga de stora ärendeflödena till och från LKC. Detta för att förfina arbetsmetoderna och svara upp mot de krav som ställs på polisens verksamhet. Under första hälften av 2007 kommer LKC Blekinge att integreras i polismyndigheten Skånes länskommunikationscentral. En planeringsprocess pågår mellan myndigheterna.
För att motsvara de krav som ställs på länskommunikationscentralen är det viktigt att nu rekrytera ytterligare medarbetare. Som operatör utlovas Du ett intressant och spännande jobb där Du verkligen jobbar i händelsernas centrum.
Arbetsuppgifter
*Att under LKC-befälets ledning:
*Besvara alla former av inkommande radio- och telefonsamtal
*Upprätta händelserapporter
*Göra slagningar i förekommande register
*I övrigt utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter på LKC
Utbildning/Erfarenhet
Anställningarna innebär ständig kontakt med människor som av någon anledning är i behov av polisens insatser för hjälp och service, vilket innebär att du måste ha stor förmåga att kunna arbeta strukturerat och noga under pressade förhållanden.
Du skall ha en hög arbetsförmåga i kombination med förmågan till flexibla lösningar samt ha fallenhet för att kunna hantera flera situationer samtidigt.
Du måste ha en mycket god samarbets- och kontaktförmåga samt vara en god lyssnare med snabb uppfattningsförmåga.
Du skall klart och tydligt kunna uttrycka dig i tal och skrift. Du har en hög serviceanda, är utåtriktad samt har lätt för att arbeta i grupp.
Gymnasieutbildning eller motsvarande.
Minst 5 års arbetslivserfarenhet. Meriterande att ha arbetat i närbesläktat yrke eller akutverksamheten i övrigt.
Tala och förstå engelska men även ytterligare språk, t.ex. serbokroatiska eller arabiska, är meriterande.
Meriterande med tidigare erfarenhet från skifttjänstgöring.
Övrigt
Sökanden kommer, i förekommande fall, att genomgå ett urvalstest. Ett test som bl.a. visar på förmågan att kunna hantera många olika situationer samtidigt utan att för den skull ge avkall på säkerheten och ge upphov till ett dåligt välbefinnande. Sökande kommer, i förekommande fall, även att bli föremål för säkerhetskontroll.