Larmoperatör

Larmoperatör

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba som larmoperatör på Sveriges mesta Larm- och Räddningscentral? Nu söker vi dig som har en vilja att skapa trygghet och hjälpa andra.

Vi är Sveriges mesta räddningstjänst.

Vi har ett samhällsansvar som vi gillar och vi tar vårt uppdrag ett steg längre. Vi gör alltid lite mer än vad som förväntas av oss, strävar alltid mot att göra vårt bästa och med glädje delar vi med oss av vår kunskap. Vi arbetar alltid utifrån att de vi möter, verkar för och samarbetar med ska uppleva den bästa, tryggaste och säkraste servicen i en miljö som präglas av tillit. Ett hållbart samhälle är det bästa samhället och det skapar vi tillsammans.

Södertörns brandförsvarsförbund ansvarar för räddningstjänst och kommunala säkerhetstjänster för de som bor och vistas i Botkyrka, Ekerö, Haninge, Huddinge, Nacka, Nykvarn, Nynäshamn, Salem, Södertälje och Tyresö kommun. Sedan en tid tillbaka sköter vi även larm och ledning för Sörmlandskustens räddningstjänst. Vårt uppdrag är att bidra till att de som vistas i våra kommuner känner sig trygga och säkra i sin kommun.

Vi är certifierade enligt SS-EN ISO 9001:2015 och SSF 136:5

Arbetsuppgifter

På vår larm- och räddningscentral (RCSL) ansvarar Larmoperatörerna för att hantera inkomna larm och samtal från SOS Alarm, kunder och allmänhet så som räddningstjänst-, brand-, inbrotts-, kamera-, hiss- och personlarm samt jourärenden och för närvarande även förbundets telefonväxel.

I arbetet ingår också att också att leda räddningsinsatser i samarbete med operativ chef, polis, sjukvård, väktare m.fl. samt andra vanligt förekommande arbetsuppgifter i räddningscentralen.

Som larmoperatör kommer du arbeta i treskiftsschema vilket innebär dagpass, kvällspass, nattpass samt helger. Räddningscentralen bemannas året runt, dygnet runt vilket betyder även under storhelger. Du kommer i samband med anställning att få gå en internutbildning med start enligt överenskommelse.

Utbildning och erfarenhet

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Rollen ställer höga krav på din förmåga att på ett strukturerat och serviceinriktat sätt hantera och bemöta personer i pressade situationer.

I ditt sätt att arbeta är du strukturerad, lösningsfokuserad, stresstålig och har en god samarbetsförmåga. Du är trygg och har en vilja att hjälpa andra. Då du som larmoperatör kommer hantera påfrestande situationer i händelsens centrum krävs det att du har en förmåga att genom god kommunikation förmedla ett lugn och hantera olika situationer och människor.

Vi söker dig som har gymnasieutbildning och ser gärna att du har eftergymnasiala studier inom samhällsvetenskap och/eller krisberedskap. Det är meriterande om du tidigare har arbetat på larmcentral, eller inom andra trygghetsskapande verksamheter och har en god förståelse för hur samhällets krisberedskap fungerar. Rollen kräver datorvana och att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska samt tal i engelska.

Arbetet i räddningscentralen är säkerhetsklassat. Därför kommer vi i samband med anställning göra vissa kontroller, bland annat att be om ett utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister.

Lika möjligheter och rättigheter

Södertörns brandförsvarsförbund arbetar aktivt för att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och som ger lika möjligheter för alla. Vi strävar efter en arbetsplats där olikheter tas tillvara och allas lika värde är självklart. En jämställd arbetsplats fri från kränkningar är en rättighet.

En jämställd arbetsplats och ett jämställt medborgarbemötande är förutsättningar för att vi ska nå vår vision om ett säkert och tryggt samhälle där alla invånare känner förtroende för oss.

Vi erbjuder

• Du blir en del av Sveriges mesta Räddningstjänst #1, här får du vara med och göra skillnad samt bidra i vårt arbete att göra världen till en tryggare plats.
• Utveckling och närvarande chefer, vi lägger stor vikt vid att våra medarbetare utvecklas i sina roller. Vi värnar även om interna karriärmöjligheter. För rätt person finns därför möjlighet att på sikt utvecklas med oss.
• En positiv kultur , du blir en del av vår verksamhet som kännetecknas av hög arbetsmoral, service och noggrannhet. Arbetsgrupper med högt i tak och fokus på god arbetsmiljö.
• Betald utbildning, grund- och vidareutbildningar.

Vi söker dig som

• Har gymnasieutbildning.
• Har minst 2 års arbetslivserfarenhet.
• Har tidigare erfarenhet inom serviceyrken och/eller blåljusverksamhet.
• Har goda datorkunskaper och har lätt för att lära dig nya system.
• Har goda kunskaper i svenska i tal och skrift, engelska i tal.
• Har körkort **B
• Är strukturerad, lösningsfokuserad, stresstålig och har en god samarbetsförmåga.

Det är meriterande om du har erfarenhet av

• Tidigare arbetat på larmcentral, räddning/ledningscentral, bevakningscentral.
• Liknande roller där du har arbetat med telefon som arbetsverktyg och arbetat framför flertalet bildskärmar.
• Tidigare erfarenhet från skiftarbete (dag/natt/helg)
• Tidigare erfarenhet från arbeten inom säkerhets- eller bevakningstjänst
• Erfarenhet från att arbeta i olika kameraövervakningssystem

Anställningsvillkor

Vi söker larmoperatörer till tillsvidaretjänst med tillträde 2/5. Om du blir aktuell för anställning kommer du att genomgå en hälsokontroll enligt AFS om nattarbete.

Ansökan

Vi ser fram emot din ansökan inklusive CV, senast den 28/2 2022.

Vi är en offentlig organisation. Din ansökan blir därmed en allmän handling som är offentlig. Alla medborgare har rätt att vända sig till en myndighet och begära ut en allmän handling. Den som begär ut en handling behöver inte säga sitt namn eller vad handlingen ska användas till.

För mer information kontakta:
Thomas Lindahl på GLRC@sbff.se alt. hr@sbff.se återkommer vi så fort vi kan. Facklig företrädare för Kommunal nås på jennifer.neilson@sbff.se

Sammanfattning

Besöksadress

Mogårdsvägen 2
None

Postadress

Mogårdsvägen 2
Vårby, 14343

Liknande jobb


28 december 2024

Larmoperatör till larmcentralen KAC

Larmoperatör till larmcentralen KAC

18 december 2024

17 december 2024

16 december 2024