OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Specialpedagogiska skolmyndigheten ansvarar för statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Myndigheten ger råd och stöd till skolhuvudmän i deras ansvar för en likvärdig utbildning för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning, främjar tillgången på läromedel för dessa samt driver specialskolor för vissa elevgrupper. Myndigheten fördelar också bidrag till vissa utbildningsanordnare och till vuxna med funktionsnedsättning för vissa korta studier. Myndigheten bildades den 1 juli 2008. ARBETSUPPGIFTER Läromedelsavdelningen består av två enheter: Enheten för utveckling och framställning av läromedel samt Enheten för främjande och produktionsstöd. Avdelningen är en del av Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) verksamhet. Till Enheten för Utveckling och framställning av läromedel, söker vi en Läromedelsredaktör med inriktning AKK samt med inriktning pedagogiskt datorstöd inom AKK, med placering i Umeå alternativt Stockholm. I befattningen ingår att: - Initiera och medverkan vid utveckling och produktion av läromedel. - Planera, genomföra och följa upp läromedelsprojekt från ide till färdig produkt i första hand med IT som plattform för barn, elever och vuxna i enlighet med Specialpedgogisk skolmyndighetens uppdrag. - Anpassa och medverka till uppdaterngar av institutets produktionsverktyg för läromedels och symbolutveckling med bland annat Bliss, Pictogram, Ritade tecken. - Följa utvecklingen av läromedel och stöd kring AKK. - Medverka i nationella och internationella projekt som berör utveckling av lärmaterial, stödjande teknologi och kommunikationsverktyg för målgruppen. - Vara produktansvarig för delar av institutets sortiment av läromedel. - Medverka till att produktionsrutiner för AKK-produkter och IT-läromedel utvecklas. - i samarbete med produktionssamordnaren genomföra förhandlingar om avtal/uppdrag inom ramen för egna projekt. - Svara för viss produktinformation - Utföra visst linjearbete och administrativt arbete relaterat till egna projekt och enheten KVALIFIKATIONER Vi ser att du har: - Kunskap och erfarenhet om pedagogiska konsekvenser för barn, elever och vuxna med funktionsnedsättningar i en inkluderande lärmiljö. - Goda kunskaper i och om Bliss, Picotgram, Ritade tecken. - Dokumenterad erfarenhet av arbete med IT-stöd och AKK. - Kunskap och erfarenhet om betydelsen för läromedlens utformning för barn, elever och vuxna i behov av särskilt stöd. - Kunskap och erfarenhet om pedagogiska konsekvenser för barn, elever och vuxna i en inkluderande lämiljö. - Viss kunskap i programmering och systemering. - Genuint intresse att bevaka forsknings- och utvecklingsarbete kring läromedelsutformning och IT-utveckling. - Lämplig universitets/högskoleutbildning eller motsvarande, alternativt stor erfarenhet från området som arbetsgivaren bedömer motsvarar den formella kompetensen. - Goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift. I övrigt har du: - god samarbetsförmåga och erfarenhet av att arbeta i team. - förmåga att skapa nätverk i syfte att bedriva utvecklingsarbete gällande läromedel. - förmåga att skapa kontakter och utveckla relationer med externa aktörer såsom författare, formgivare, programmerare m fl. - möjlighet att resa 4-8 dagar per månad.