OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Specialpedagogiska skolmyndigheten ansvarar för statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Myndigheten ger råd och stöd till skolhuvudmän i deras ansvar för en likvärdig utbildning för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning, främjar tillgången på läromedel för dessa samt driver specialskolor för vissa elevgrupper. Myndigheten fördelar också bidrag till vissa utbildningsanordnare och till vuxna med funktionsnedsättning för vissa korta studier. Myndigheten bildades den 1 juli 2008. ARBETSUPPGIFTER Läromedelsavdelningen består av två enheter: Enheten för utveckling och framställning av läromedel samt Enheten för främjande och produktionsstöd. Avdelningen är en del av Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) verksamhet. Till Enheten för Utveckling och framställning av läromedel, söker vi en , Läromedelsredaktör med inriktning läromedel för elever inom grundsärskola, gymnasiesärskola och Särvux med placering i Umeå alternativt Stockholm. I befattningen ingår att: - Planera, genomföra och följa upp läromedelsprojekt från ide till färdig produkt för elever i grundsärskola, gymnasiesärskola och Särvux. - Följa utvecklingen av läromedel för målgruppen. - Bevaka forsknings- och utvecklingsarbete kring läromedelsutformning för målgruppen. - Vara produktansvarig för delar av institutets sortiment av läromedel. - I samarbete med produktionssamordnaren genomföra förhandlingar om avtal/uppdrag inom ramen för egna projekt. - Svara för viss produktinformation - I övrigt delta i arbetet på produktionsenheten - Utföra visst linjearbete och administrativt arbete relaterat till egna projekt och enheten. KVALIFIKATIONER Vi ser att du har: - Kunskap och erfarenhet från undervisning av elever inom grundsärskola och/eller gymnasiesärskola och Särvux - Kunskap och erfarenhet om betydelsen för läromedlens utformning för barn, elever och vuxna i behov av särskilt stöd. - Kunskap och erfarenhet om pedagogiska konsekvenser för barn, elever och vuxna i en inkluderande lämiljö. - Kunskaper och erfarenheter om olika IT-stödsmöjligheter för målgruppen. - Kunskap om IT som plattform för läromedel för barn, elever och vuxna i behov av särskilt stöd. - Genuint intresse att bevaka forsknings- och utvecklingsarbete kring läromedelsutformning och IT-utveckling. - Lämplig universitets/högskoleutbildning eller motsvarande, alternativt stor erfarenhet från området som arbetsgivaren bedömer motsvarar den formella kompetensen. - Erfarenhet av arbete med elever med flera funktionshinder. I övrigt har du: - God samarbetsförmåga och med erfarenhet av att arbeta i team. - Förmåga att skapa nätverk med rådgivare och utbildare i syfte att bedriva utvecklingsarbete gällande läromedel. - Förmåga att skapa kontakter och utveckla relationer med externa aktörer såsom författare, formgivare, programmerare m fl. - Möjlighet att resa 4-8 dagar per månad.