Led utvecklingen som enhetschef för Vuxenenheten i Lerum

Led utvecklingen som enhetschef för Vuxenenheten i Lerum

Arbetsbeskrivning

Verksamhetsområde Myndighet ingår i Sektor stöd och omsorg och våra åtta enheter ansvarar för myndighetsutövning inom socialtjänst, administration, behandling inom missbruk, beroende samt familjestöd. Inom sektorn har arbetet med omställningen till nya socialtjänstlagen påbörjats. Vuxenenheten kommer att ha en stor del i detta då det finns potential att verka för att insatser kan ges genom förenklad handläggning. Sektorn utreder möjligheten att öka kommunens förmåga att erbjuda insatser i öppen form, att ge tidiga och förebyggande insatser till invånarna i Lerum. Här finns goda förutsättningar att arbeta för en utveckling på riktigt. Känner du att du vill vara en del av den här utvecklingen, sök jobbet hos oss!

Vuxenenheten består av 10 personer fördelat socialsekreterare, behandlare och en förste socialsekreterare. Vi har de senaste två åren haft cirka 60 ärenden att hantera på enheten. Här finns bra förutsättningar för en enhetschef som vill verka i en kommun där vi satsar på våra chefer.

Vuxenenheten inrättades 2019 och ansvarar för myndighetsutövning och beroendemottagning i Lerums kommun. Vi har också i samverkan med Regionen en Socialmedicinsk mottagning i Lerum och sedan 2022 även Mini-Maria. Under det senaste året har enheten påbörjat ett arbete som syftar till att stödja personer som vill lämna en kriminell livsstil. Nästa steg för Vuxenenheten är att ta ansvar för arbete med Våld i nära relation vilket innebär bland annat att utveckla arbetssätt och metoder som kan erbjudas tidigt och i förebyggande syfte.

Enheten har fokus på att arbeta förebyggande och ge insatser i tidigt skede. Vi har välutvecklade arbetssätt och metoder i enlighet med Nationella riktlinjer. Förste socialsekreterare har lång erfarenhet inom området beroende, skadligt bruk och missbruk och ansvarar i sitt uppdrag för metodstöd, att handläggningen håller hög kvalitet och är rättssäker samt stödjer samtliga medarbetare i det dagliga arbetet. Socialsekreterarna har tillsammans en gedigen erfarenhet från socialtjänstens myndighetsutövning. Behandlarna är erfarna och besitter kompetens inom olika metoder. Medarbetare beskriver att deras uppdrag är viktigt och meningsfullt och att de har goda förutsättningar.

Nu söker vi en enhetschef som inte bara har intresse för Vuxenenhetens uppdrag utan även tycker om att arbeta med utveckling och vill driva enheten framåt gemensamt med medarbetarna.

ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget som enhetschef innebär att leda Vuxenenheten och ansvara för personal, budget och arbetsmiljö. Fokus är att skapa samverkan mellan myndighets- och utförare av exempelvis boende med stöd, beroendebehandling samt externa samverkansparter.

I uppdraget ingår också att utveckla insatser på hemmaplan som matchar invånares behov inom beroendeområdet och våld i nära relation. Utvecklingen driver du tillsammans med enhetens medarbetare genom att ta tillvara deras kompetens och erfarenhet. Du arbetar för att skapa en god och hållbar arbetsmiljö. Vårt mål är att vara en organisation som arbetar professionellt och tar utgångspunkt i individens egen verklighet. Du håller dig informerad inom aktuellt kunskapsläge och vill bidra till helheten genom ett nära samarbete inom områdets ledningsgrupp som består av åtta enhetschefer, verksamhetsutvecklare samt verksamhetschef. Samverkan med övriga enheter och med andra aktörer är en naturlig del i uppdraget.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen eller likvärdig utbildning, erfarenhet från myndighetsutövning i socialtjänsten, främst beroendeområdet samt också från behandlingsverksamhet och våld i nära. Det är önskvärt att du har erfarenhet från området psykisk ohälsa. Det är viktigt att du har förmågan och perspektiv att förhålla dig till både myndighetsutövning och behandling. Erfarenhet av en ledarroll som gruppledare, enhetschef eller projektledare inom relevant område är vidare också ett krav.

Som person ser vi att du är ansvarstagande, strukturerad och har ett professionellt bemötande. Du har förmågan att genom delaktighet skapa utveckling. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och är mål- och resultatorienterad. Du behöver vara trygg i rollen som ledare och behärska förmågan att fatta relevanta beslut. Det är också viktigt att du utövar ett ledarskap som är närvarande och tillgängligt och du behöver kunna hantera utmanande situationer.

Du behöver ha ett intresse för digital utveckling och förmågan att se hur digitala lösningar kan underlätta både på enheten och för sektorn. Tillträde till tjänsten är enligt överenskommelse.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid.

I Lerums kommun satsar vi på ledarskapet. Vi har det mest omfattande ledarskapsprogrammet i Sverige kopplat till utvecklande ledarskapsbeteende. Som chef i kommunen får du möjlighet att gå sammantaget 19 dagars ledarskapsutbildning där du fördjupar dig i frågorna vad, varför och hur du som ledare blir mer utvecklande.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef funktionshinder/beroende Anneli Jonebrant
0302-52 11 88
tf Enhetschef Magnus Billborg
0302-521632
Enhetschef Jaana Sunnerud
0302-52 14 21
Metodhandledare Jeanette Risne
0302-52 16 67
Verksamhetschef Kaija Merta
0302-52 23 87

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun, Myndighet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 maj 2024
  • Ansök senast: 27 maj 2024

Besöksadress

Brobacken 1 Lerum
None

Postadress

Box 225
Lerum, 44380

Liknande jobb


16 december 2024

16 december 2024

16 december 2024