OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning av tjänsten som personlig assistent till manlig kund i Skillingaryd
Kunden är en skojfrisk och aktiv man i 45-års åldern som bor i egen lägenhet centralt i Skillingaryd med assistans dygnet runt samt med dubbelbemanning vid aktiviteter utanför hemmet.
Vår kund gillar att ha ordning och reda i sitt hem och följa sin dagliga struktur. Därutöver gillar han att lyssna på musik, vara ute på promenader, genomföra dagsutflykter, spela minigolf, cykla osv. Hans största önskemål vid varma sommardagar är att få vara vid sjön och bada.
Tjänsten består av ett semestervikariat på deltid under veckorna 25 - 35, omfattningen av bokade pass för perioden motsvarar ca 25 % (inskolning sker enl. överenskommelse under månaderna maj och juni). Därutöver finns möjlighet för extrapass för dubbelbemanningstimmar samt om frånvaro uppstår för kollega inom teamet.
Arbetstiderna är till största del förlagda måndag - söndag under eftermiddagar och nattetid med väntetid/jour. Enstaka dygnspass förekommer.
Du kommer ingå i ett tryggt assistansteam med glad gemenskap och lång erfarenhet av kund.
Exempel på förekommande arbetsuppgifter
Under vissa veckodagar har kund en daglig sysselsättning därav kommer del av din arbetstid även utföras på daglig verksamhet tillsammans med kund.
Kund kommunicerar med tecken, kroppsspråk och ett fåtal ord, du kommer därför hamna i flera lägen där du behöver vara nyfiken och driven i ditt engagemang i att förstå och tolka kund i vardagen.
Kund har ett stort behov av en strukturerad vardag och att de personliga assistenterna arbetar med framförhållning både löpande under dagen men även gällande aktiviteter som planeras längre fram.
De personliga assistenterna arbetar i vardagen med bildschema/pictogramtavla tillsammans med kunden.
Som personlig assistent kommer du behöva motivera och stödja kund i det dagliga allt från personlig omvårdnad, struktur av dagen, planering av inköp, aktiviteter samt skötsel av hemmet.
Inga förflyttningar förekommer då vår kund kan förflytta sig själv på egen hand.
Stort ansvar ligger på dig som personlig assistent gällande planeringen av dagen och i de kontakter som kund själv inte kan ta. Därav är det viktigt att du, som personlig assistent, har en utpräglad ansvarskänsla.
Utbildning, erfarenhet, personliga egenskaper
Du som söker bör som person vara mycket trygg i dig själv, tålmodig och motiverande. Du bör trivas med att arbeta enskilt som såväl i grupp och ha en god samarbetsförmåga då många beslut gällande förhållningssätt och arbetssätt fattas gemensamt inom teamet. Du behöver även vara flexibel dels gällande din tillgänglighet för arbete men även i ditt förhållningssätt gentemot kund.
- Erfarenhet/utbildning i teckenspråk/teckenkommunikation är meriterande men inget krav.
- Tidigare erfarenhet av intellektuell funktionsnedsättning, autism och/eller down syndrom är meriterande men inget krav då vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet samt bistår med utbildning vid eventuellt behov.
- Du har en utpräglad ansvarskänsla och tar ansvar för att fullfölja de arbetspass du är bokad för samt kommer till arbetet i tid.
- Viktigast av allt är att du har nära till humor, har glimten i ögat och gillar att vara utomhus.
Krav
- Du talar flytande och tydlig svenska samt förstår svenska i tal och skrift.
- Kunden befinner sig i lantlig miljö i samband med daglig verksamhet varav du ej bör vara allergisk mot hö eller djur
- Du har möjlighet att arbeta eftermiddagar, nattpass och enstaka dygnspass förlagda måndag - söndag
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett varierande och betydelsefullt arbete, där du som medarbetare uppmuntras att fatta egna kloka beslut. Vi har ett stort utbud av digitala utbildningar och andra verktyg för att du ska kunna utvecklas i din yrkesroll. Självklart har vi även friskvårdsbidrag.
Om Frösunda Personlig assistans
Frösunda är en av landets ledande assistansanordnare med över 25 års erfarenhet. Det gör oss till ett tryggt företag för dig som medarbetare och för våra kunder och närstående. Vi är en ansvarsfull arbetsgivare som tar helhetsansvar för assistansen dygnet runt. Tack vare lokala kontor över hela Sverige i kombination med centrala stödfunktioner finns vi alltid här för dig och dina kunder. Som medarbetare hos oss får du ett varierande arbete och möjlighet att utvecklas. Här gör du skillnad - varje dag.
Övrig information
- Anställningsform: Behovsanställning alternativ visstidsanställning med bokad planering under avsedd period.
- Omfattning: Deltid, schemalagda pass med garanterad omfattning 25% för avsedd period v 25 - 35. Därutöver vi behov
- Arbetstid: Arbetstiderna är till största del förlagda måndag - söndag under eftermiddagar och nattetid med väntetid/jour. Enstaka dygnspass förekommer.
- Tillträde: v 25 med inskolning från v. 22 alternativt enligt överenskommelse.
Vi tillämpar individuell lönesättning och har kollektivavtal.
Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Sista ansökningsdag 2022-05-29
Vid frågor om tjänsten, är du varmt välkommen att kontakta:
Sofi Hultgren, verksamhetschef
Direkt nr: 010-130 33 02
Varmt välkommen med din ansökan!
Artiklar i detta ämnet
- Sjukfrånvaror hos invandrade kvinnor