OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Experis söker nu en erfaren löneansvarig för vår kunds räkning, ett företag inom transportbranschen i Sundbyberg. De söker nu deras nya Head of payroll för det nordiska klustret för ett långtgående konsultuppdrag. Har du erfarenhet av att ha arbetat som löneansvarig på ett internationellt företag och har kunskap om svensk, dansk och norsk arbetsrätt och redo för ditt nya uppdrag? Välkommen med din ansökan!
Ort: Sundbyberg
Start: Omgående
Uppdrag: Konsultuppdrag på 12 månader
Om uppdraget
I detta uppdrag kommer du ansvara för lönehanteringen för det nordiska klustret på ett företag som är verksamt inom transportbranschen. Du kommer vara kontaktpunkt för anställda och externa löneleverantörer i lönärenden och kommer vara ansvarig definiera prioriteringar, organisera dagliga aktiviteter av lönesumman inom Norden samt att se till att lönekontrollerna är formaliserade för varje land. Identifiera potentiella processförbättringar, föreslå lösningar, validera med ledningen och implementera.
Rollen innehåller vissa administrativa aktiviteter så som att uppdatera och underhålla anställningsdata och information så att det är korrekt i systemet ALPS. Du kommer även supportera vid olika HR frågor så som att supportera vid onboarding och offboarding av personal. Medverka i HR projekt som exempelvis outsourcing av löner till externa parter och digitalisering av kontrakt. Personer som du kommer vara i nära samarbete är därför bland annat det nordiska HR-teamet. Utöver det är Nordic Site Controllers samt Chefer och anställda inom det nordiska klustret personer du kommer arbeta med.
Utöver detta kommer du ansvara för följande uppgifter:
* Säkerställa produktion av månatliga KPI: er relaterade till löner och administration
* Koordinera lönestängning med löneleverantörer och tvärgående åtgärder med andra avdelningar (Redovisning, kassa ...)
* Samla in löneuppgifter för det nordiska löneschemat och skicka in månadsvis inlämning till löneleverantörer
* Följa upp på obligatoriska deklarationer och ta ansvaret för onormala och komplexa situationer
* Registrera anställda i kollektiva pensions- och försäkringssystem och företagets privata hälsoprogram göra uppföljningar av sjukskrivning, semester och annan frånvaro
* Stöd vid interna och externa revisioner
* Göra uppföljningar av månadsvisa planeringar
* Se till att validering samlas in i tid
* Skapa rapporter om lönevariation
Den vi söker
Som person är du analytisk och har ett sinne för detaljer. I och med att man har tätt samarbeta med flera andra både internt i företaget och utanför krävs det att du är social och trivs med att samarbeta. Du har förmåga att effektivt multitaska och klara komplexiteten i en matrisorganisation.
Kvalifikationer
* God kunskap och erfarenhet av löneprocesser, löneverktyg
* Kunskap om administration av förmåner
* Kunskap om svensk, dansk och norsk arbetsrätt
* Erfarenhet av HR-processer och verktyg från ett internationellt företag
* Mycket goda kunskaper i MS Office och Excel
* Goda kunskaper i engelska och gärna i något annat skandinaviskt språk utöver svenska
Experis
Experis är ett värderingsstyrt bolag med konsulternas karriärmål i fokus. Vi har ett långsiktigt engagemang i våra konsulter för att skapa balans mellan privatliv och arbetsliv. Som konsult hos Experis utvecklar du tillsammans med din konsultchef en specifik karriärplan utifrån dina önskemål och din kompetens. Genom oss får du möjlighet att arbeta på stora internationella koncerner och mindre bolag inom många olika branscher.
Ansökan
Ansök genom att registrera ditt CV, urval sker löpande. Om du har frågor om uppdraget eller om anställning hos Experis är du välkommen att kontakta Talent Acquisition Specialist Anna Bjellheim på anna.bjellheim@se.experis.com
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Carina Berg
Sara Enebrink
708543043
Sandra Karlsson
Fredrik Wernqvist
AnnaKarin Bergqvist
070-3772063
Anna Edemyr
Camilla Rippe
031-61 72 67
Marie Gutke
Linda Holmberg
Kholod Hindi