OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rosenlund, Jönköping
Din roll
Trivs du att arbeta i ett team med högt tempo och snabba tempoväxlingar? Är du en god kommunikatör som anstränger dig för att möta varje individ på ett personligt sätt? Då kan du vara vårt nästa ledningsbefäl!
Som ledningsbefäl i ledningscentralen tar du del av inkommande 112-samtal tillsammans med SOS Alarms personal. Du stödjer den hjälpsökande med råd, säkerställer att lämpliga resurser larmas och stödjer insatsen. Du kommunicerar via RAKEL, telefoni och söker information för att stödja insatsen i verksamhetssystem och på internet. Arbetet innebär många samverkanskontakter såsom Regionen, Trafikverket och Polismyndigheten. I centralen kommer du arbeta i nära samarbete med vakthavande befäl och SOS-personal. Som ledningsbefäl kan du påverka räddningsinsatser positivt, bland annat genom att ge råd och hjälpa den som drabbats av en olycka men även att bistå ledningsenheter i det operativa skadeavhjälpande arbetet. I arbetet sker ofta snabba tempoväxlingar där förmågan att prioritera och anpassa sig till rådande omständigheter är viktig. Arbetsuppgifterna utförs huvudsakligen i ledningscentralen, men det kommer även finnas arbetstid utanför ledningscentralen där utvecklingsarbete samt övning kan genomföras. Arbete utanför ledningscentral sker på brandstationen i Jönköping.
Vi söker dig som
• Genomgått någon av MSB:s utbildningar som ger behörighet räddningsledare
• Har erfarenhet av skadeplatsnära ledning inom kommunal räddningstjänst alternativt motsvarande ledning som bedöms vara likvärdigt.
• God förmåga att kunna arbeta, leda och ledas under såväl hög som låg stressnivå
• God förmåga att arbeta i olika tekniska IT-system
• Samarbetar bra med andra människor och aktörer
• Har grundläggande kunskaper i engelska och samhällskunskap.
• Innehar B-körkort
En stor del av arbetstiden som ledningsbefäl använder du SOS Alarms ärendehanteringssystem CoordCom (Zenit) och därtill är en god datorvana en förutsättning. Du ska även ha god kunskap om kommunal räddningstjänst, som du t.ex. kan ha fått genom att arbeta som befäl inom kommunal räddningstjänst eller liknande. Erfarenhet inom operativ räddningstjänst används för att skapa förståelse för de utmaningar skadeplatsnära arbete innehåller och på så sätt utgöra stöd till personal på skadeplats. För att trivas i rollen som ledningsbefäl behöver du vara empatisk, snabbtänkt, ha förmåga att fatta beslut samt ha teknisk fallenhet. Har du också en förmåga att strukturera och planera ditt arbete samt en god datorvana, så kommer dina förutsättningar vara goda för att lyckas med uppdraget. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vilka är vi?
Räddningstjänsten i Jönköping är en organisation i utveckling och vi arbetar med ett brett uppdrag för att bidra till ett tryggt och säkert samhälle. Räddningstjänsten ansvarar för brandskyddsfrågor, operativa insatser samt samordnar kommunens skydd mot olyckor, brottsförebyggande arbete och krisberedskap. Vi har en trivsam arbetsmiljö med många drivna medarbetare med olika professioner och bakgrund. Räddningstjänsten är en förvaltning i kommunen och har cirka 230 anställda.
Samverkan sker i stor grad med andra myndigheter och kommuner i länet.
Räddningstjänsten Jönköpings kommun är en del av Räddningstjänstsamverkan Småland-Blekinge (RSB). RSB är en operativ samverkan mellan räddningstjänster i Jönköping, Kronoberg, Blekinge län samt Ydre, Vimmerby, Västervik och Hultsfreds kommuner. RSB:s uppdrag är att tillsammans med SOS Alarm stödja den drabbade, larma ut och stödja det skadeplatsnära arbetet samt säkerställa beredskap för nya händelser. Ledningscentralen är samlokaliserade med SOS Alarm och är belägen på brandstationen i Jönköping. Centralen bemannas av ett vakthavande befäl och ett ledningsbefäl samt SOS Alarms personal.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning enligt AB.
Tjänsten innebär skiftstjänstgöring enligt schema
Säkerhetsklassning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras under anställningsprocessen.
Medicinsk kontroll enligt AFS 2019:3 kommer att genomföras under anställningsprocessen.
Vi tillämpar obligatoriskt alkohol- och drogtester vid nyanställning av säkerhetsklassad personal enligt säkerhetsställd process som utförs av Kommunhälsan Jönköpings kommun.
Vill du veta mer?
Räddningschef, Samuel Nyström, tfn 036-10 70 10
Chef för ledningscentral, Andreas Melin 036-10 20 07
HR-konsult, Stefan Lund, 036-10 56 66
Facklig företrädare Christian Ås, Kommunal, 036-10 39 38
Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Hos oss får du mer än ett jobb. Välkommen att söka tjänsten.
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.