OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Enhetens uppdrag
Ledningsstabens enhet Styrning och uppföljning har i uppdrag att stödja generaldirektören, överdirektören och myndighetens ledningsgrupp i sitt arbete med att styra myndigheten.
Uppdraget omfattar myndighetens planerings- och uppföljningsprocesser inom ramen för myndighetens årshjul samt därtill relaterade aktiviteter.
Beskrivning av tjänsten
Rollen är utmanande och dynamisk där du kommer att arbeta med lednings- och styrningsfrågor på strategisk nivå. Du leder och driver myndighetens process för planering och uppföljning men även andra närliggande arbetsuppgifter kan förekomma.
Tjänsten kräver att du tycker om att arbeta med komplexa uppgifter på myndighetsnivå och att du kan sammanställa och strukturera information från många olika källor. Som del av ledningsstaben hanterar du information från hela myndigheten, uppdragsgivare och andra externa aktörer. Arbetet sker i nära samverkan med övriga delar av myndigheten och ställer höga krav på god kommunikativ förmåga, likväl som förmågan att skapa goda relationer med människor omkring dig.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Genomföra analyser, uppföljningar och fördjupade granskningar samt presentera dessa för interna och externa intressenter, till exempel generaldirektörens ledningsgrupp och departement.
- Samordna och bidra till rapporter om myndighetens resultat – tex årsredovisning.
- Samordning och utveckling av intern styrning och kontroll av verksamheten.
- Ge råd och stöd till styrelse, generaldirektör och medarbetare kring riskhantering och regelverk.
Enhetens medarbetare arbetar i ett sammanhållet team och ska därför kunna verka inom ett eller flera strategiska kompetens- och verksamhetsområden. Alla medarbetare ska ha god förmåga att genomföra varierande uppdrag från ledningen även utanför sitt huvudsakliga ansvarsområde.
Kvalifikationer
- Kandidatexamen som bedöms relevant för tjänsten - exempelvis ekonomi, juridik eller IT.
- Flera års aktuell erfarenhet inom planering och uppföljning av IT-verksamhet på organisationsövergripande nivå, exempelvis som controller eller motsvarande.
- God kunskap om förordningen om intern styrning och kontroll samt ett flertal av de övriga regelverk som styr riskhantering i statliga myndigheter.
- Erfarenhet av processutveckling och att driva utveckling - och förbättringsarbete.
- Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och i skrift, både på svenska och engelska
Meriterande:
- Erfarenhet av frågor rörande informationssäkerhet
Personliga egenskaper
Arbetsförmedlingen är i början av en stor förändringsprocess vilket betyder att de direktiv du arbetar utifrån kan förändras snabbt. Det är därför viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar.
Som person är du initiativrik, kommunikativ och kan arbeta självständigt samtidigt som du har en mycket god samarbetsförmåga. Vi ser även att du har en naturlig pondus och att du gärna tar dig an nya utmaningar och kan leda och driva ditt eget likväl som andras arbete framåt på ett föredömligt sätt.
Därutöver söker dig som:
- Har en god analytisk förmåga och en strategisk blick
- Arbetar med hög integritet
- Är mål – och resultatinriktad
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Tillsvidareanställning. Sex månaders provanställning tillämpas om du inte redan är anställd i myndigheten. Tillträde snarast efter ök. Placering är på Arbetsförmedlingens huvudkontor i Solna Strand. Läs mer om vår organisation, vårt uppdrag, vår vision och vår värdegrund på vår hemsida http://www.arbetsformedlingen.se.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att det för befattningen krävs svenskt medborgarskap.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 18 maj 2021. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Kontaktpersoner:
I denna rekrytering samarbetar Arbetsförmedlingen med Jefferson Wells.
Har du frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sophie Karlsson på sophie.karlsson@se.experis.com. Intervjuer och urval sker löpande.
Fackliga kontaktpersoner
Anna Coyet, SACO, 010-487 06 72
Lotta Ejdeholm Persson, ST, 010-488 29 14
Mikael Listh, SEKO, 010-486 65 64
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.