OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du ett öga för både detaljerna och helheten? Trivs du i en koordinerande roll med många varierande arbetsuppgifter? Vill du dessutom vara en förlängd arm till våra enhetschefer och vara med och driva verksamhetens frågor framåt?
Bli en del av staben hos oss på IT!
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Pensionsmyndigheten är en myndighet som ligger i framkant när det handlar om teknik och utveckling. IT-avdelningen består idag av ca 450 medarbetare och växer kraftigt för att möjliggöra genomförandet av pensionsgruppens överenskommelse om långsiktigt höjda och trygga pensioner. För oss inom IT innebär detta nyutveckling, under många år framöver, av ett flertal nya pensionsförmånssystem med den senaste tekniken och arbetssätt. Som en del av vår IT-avdelning kommer du att verka i en miljö präglad av stort driv och hög ambitionsnivå samtidigt som vi värnar om en sund balans mellan arbete och privatliv.
Vår vision är att leverera bäst IT för Sverige.
Det här är en roll som passar dig som trivs med att arbeta både självständigt och i nära samspel med dina kollegor. Din hemvist är staben på IT-avdelningen och du arbetar i ett team med koordinatorer, internkommunikatör och controllers. Du driver förändrings- och utvecklingsarbete ihop med IT-staben och med övriga inom avdelningen och myndigheten, beroende på vad det handlar om.
En stor del av rollen innebär även att vara ett stabilt ledningsstöd och vara en nära och stöttande funktion till våra enhetschefer. Du kommer hjälpa dem att leda och hålla ihop arbetet inom deras respektive enheter -och ledningsgrupper. Du driver frågor, uppdrag och olika forum som berör hela eller delar av verksamheten tillsammans med dina kollegor men när så behövs tar du ledarrollen för att driva frågorna vidare själv.
Tjänsten kan placeras i Stockholm eller i Luleå.
I Stockholm finns vårt kontor nära Hornstulls tunnelbana på Södermalm och i Luleå i närheten av Coop Arena.
Vi sitter i ljusa och trivsamma lokaler i både Stockholm och Luleå och har möjlighet till hybridarbete- att arbeta både på kontoret och på distans.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har:
- 2-3 års relevant erfarenhet
- Relevant högskoleutbildning med inriktning IT, HR, teknik eller ekonomi
- Erfarenhet av att ha jobbat nära chefer/ledningsgrupper
- Erfarenhet av planering, lednings- och styrningsarbete
- Erfarenhet av att boka och planera konferenser för många deltagare
- Erfarenhet av att arbeta i hela Officepaketet
- Talar och skriver obehindrat på svenska
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av att arbeta agilt
- Erfarenhet av att arbeta på en statlig myndighet
- Erfarenhet av att arbeta inom IT-branschen
- Erfarenhet av diarieföring
- Erfarenhet av arbete i publiceringsverktyg likt SiteVision
- Erfarenhet av att arbeta med administrativa uppgifter inom ekonomi
Egenskaper:
För att trivas i rollen ska du vara en duktig administratör med ett extra öga för ordning och reda. Du använder dig av helikopterperspektivet i ditt arbete, men fördjupar dig och går in i detaljer när det behövs - att växla mellan strategiskt och operativt arbete tycker du bara är roligt. Tjänsten kräver ett högt eget ansvarstagande och vi förväntar oss att du är självgående.
Som person är du kommunikativ, pedagogisk och sprider positiv energi. Du uppskattar att hantera komplexa utmaningar genom att skapa struktur, hitta pragmatiska lösningar och agera rådgivande i en föränderlig och snabbrörlig miljö. Då det ibland är många uppgifter som behöver lösas samtidigt är det viktigt att du kan hantera förändringar i arbetstempo på ett bra sätt.
Vidare har du lätt för att anpassa dig efter nya förutsättningar. Nya uppgifter och projekt kan tillkomma och det är därför viktigt att du är flexibel och har lätt för att lära. Slutligen ser vi att du är en person med gott omdöme och hög integritet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.
Övrigt:
Tjänsten är en tillsvidareanställning, vi tillämpar provanställning om 6 månader.
Vi kan komma att använda oss av intervjuer och tester i kombination i urvalsprocessen.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta IT-chef Bengt Blomberg;
bengt.blomberg@pensionsmyndigheten.se
Fackliga representanter:
Liv Berntsson, Saco, tel. 010-454 34 19
Helena Blomkvist, ST, tel. 010-454 28 53
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Nyfiken att läsa mer om IT på Pensionsmyndigheten? Kika då in på vår sida, https://www.pensionsmyndigheten.se/itjobb