OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Karlshamns kommun startade hösten 2019 en central resursgrupp för elever i grundskolan med extraordinära behov av särskilt stöd. Just nu har vi 6 elever från åk 3 -7. Målsättningen är att erbjuda särskild kompetens och anpassade lärmiljöer och att ta emot elever från hela kommunen. Samverkan med de skolor där eleverna har sin klasstillhörighet eftersträvas och en elevplacering vid resursgruppen kan variera i varaktighet och omfattning. Elevens rektor har kvar det juridiska ansvaret för formella beslut kring utbildningen. Verksamheten ska erbjuda viss fritidshemsverksamhet.
Syftet för resursgruppens arbete är att skapa förutsättningar för eleverna att utveckla kunskaper, värden och färdigheter genom individuellt utformade anpassningar. Ramen för arbetet är skolans styrdokument Läroplan för grundskolan, Skolverkets allmänna råd och Skollagen. I tillägg baseras insatser på Socialstyrelsens kunskapsstöd för barn och unga med funktionsnedsättning och psykisk ohälsa.
Tjänsten är en tillsvidareanställning, tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse.
Arbetsuppgifter
I uppdraget ingår att utveckla verksamheten tillsammans med kollegor och verksamhetschef för strategisk elevhälsa. Då mycket av det kollegiala utvecklingsarbetet sker utanför elevtid är det en fördel med semestertjänst. Du behöver kunna ta ett delat ansvar för elevernas vardag, arbetsgruppens utveckling och verksamhetens roll som en särskild resurs i utbildningsförvaltningens organisation. Vilja att delta i gemensam utbildning och regelbunden handledning är ett krav liksom vilja och förmåga till nära samarbete med vårdnadshavare. Uppdraget består i första hand av pedagogiskt arbete med elever, samverkan med vårdnadshavare och andra aktörer som ger barnet och familjen stöd, men kan även bestå i att ta emot studiebesök, eller på andra sätt bidra till kunskapsutvecklingen för elever med extraordinärt behov av särskilt stöd.
Kvalifikationer
Att arbeta med barn och unga med funktionsnedsättningar, vars beteenden utmanar omgivningen ställer stora krav på engagemang, inlevelseförmåga, bemötande, samarbete och uthållighet. Man behöver ha kunskap om funktionsnedsättningar men framför allt kunskap om hur man kan möta, motivera och kommunicera med den specifika eleven. Det krävs också ett prestigelöst arbetsklimat för att kontinuerligt följa upp och ompröva arbets- och förhållningssätt för att utforma ett välfungerande stöd. Målsättning och insatser måste naturligt även anpassas till de möjligheter och begränsningar organisationen ger.
Vi söker en legitimerad lärare/ speciallärare med kunskap, vilja och ambition som kan fortsätta att utveckla resursgruppen. Kunskap inom det specialpedagogiska området är en merit liksom erfarenhet av arbete med elever med funktionsnedsättning. Behörighet i matematik och naturorienterande ämnen är också meriterande.
Som person har du förmåga och vilja att arbeta i team, är trygg och stabil, du har värme och humor och är relationsskapande. Flexibilitet med barnets bästa i fokus genomsyrar ditt arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet!
För mer information kontakta
Verksamhetschef Petra Gagner, 0454-81798, petra.gagner@karlshamn.se
Lena Sandgren, Lärarförbundet, 0733 -0 89 91
Niclas Wahlgren, Lärarnas Riksförbund, niclas.wahlgren@utb.karlshamn.se
Sista ansökningsdag
2022-04-22
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel