OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Karlshamns kommun startade hösten 2019 en central resursgrupp för elever i grundskolan med extraordinära behov av särskilt stöd. Målsättningen är att erbjuda särskild kompetens och anpassade lärmiljöer och att ta emot elever från hela kommunen. Samverkan med de skolor där eleverna har sin klasstillhörighet eftersträvas och en elevplacering vid resursgruppen kan därmed variera i varaktighet och omfattning. Elevens rektor har kvar det juridiska ansvaret för de formella beslut kring utbildningen som fattas. Verksamheten ska erbjuda viss fritidshemsverksamhet.
Syftet för resursgruppens arbete är att skapa förutsättningar för eleverna att utveckla kunskaper, värden och färdigheter genom individuellt utformade anpassningar. Ramen för arbetet är skolans styrdokument Läroplan för grundskolan, Skolverkets allmänna råd och skollagen. I tillägg baseras insatser på Socialstyrelsens kunskapsstöd för barn och unga med funktionsnedsättning och psykisk ohälsa.
Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse.
ARBETSUPPGIFTER
I uppdraget ingår att, tillsammans med verksamhetschefen för Strategisk elevhälsa och central elevhälsa, vara delaktig i att utveckla verksamheten. Du behöver kunna ta ett delat ansvar för elevernas vardag, arbetsgruppens utveckling och verksamhetens roll som en särskild resurs i utbildningsförvaltningens organisation.
Vilja att delta i gemensam utbildning och regelbunden handledning är ett krav liksom vilja och förmåga till nära samarbete med vårdnadshavare. Uppdraget består i första hand av operativt, dagligt pedagogiskt arbete med elever, samverkan med vårdnadshavare och andra aktörer som ger barnet och familjen stöd, men kan även bestå i att emot studiebesök, eller på andra sätt bidra till kunskapsutvecklingen för elever med extraordinärt behov av särskilt stöd.
KVALIFIKATIONER
Att arbeta med barn och unga med funktionsnedsättningar, vars beteenden utmanar omgivningen ställer stora krav på engagemang, inlevelseförmåga, bemötande, samarbete och uthållighet. Man behöver ha kunskap om funktionsnedsättningar men framför allt kunskap om hur man kan möta, motivera och kommunicera med den specifika eleven som behöver stöd. Det krävs också ett prestigelöst arbetsklimat för att kontinuerligt följa upp och ompröva arbets- och förhållningssätt för att utforma ett välfungerande individuellt stöd.
Målsättning och insatser måste naturligt även anpassas till de möjligheter och begränsningar organisationen ger.
Vi söker en legitimerad lärare som med kunskap, vilja och ambition kan fortsätta att utveckla resursgruppen. Kunskap inom det specialpedagogiska området är en merit liksom erfarenhet av kvalificerat arbete med elever med funktionsnedsättning.
Som person har du förmåga och vilja att arbeta i team, är trygg och stabil, du har värme och humor och är relationsskapande. Flexibilitet med barnets bästa i fokus genomsyrar ditt arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet!
Övrigt:
Ange löneanspråk i ansökan. Enligt lagen om registerkontroll (2000:873) skall den som erbjuds denna anställning lämna ett utdrag ur belastningsregistret. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Om redan anställd sökande erhåller rubricerad anställning kan den uppkomna vakansen tillsättas utan förnyat ledigkungörande.
För mer information kontakta
Verksamhetschef Petra Gagner 0454-81798, petra.gagner@karlshamn.se
Lena Sandgren, Lärarförbundet, 0733 -0 89 91
Niclas Wahlgren, Lärarnas Riksförbund, niclas.wahlgren@utb.karlshamn.se
Sista ansökningsdag
20-06-30