OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Konradsbergsskolan ligger på Kungsholmen och är en kommunal grundskola med årskurserna 4–9.
Till skolan hör även en CSU-grupp, med inriktning på särskilda behov, åk 1–6 och en anpassad grundskola åk 4–9. I dessa verksamheter finns hög specialpedagogisk kompetens.
Konradsbergsskolan är en relativt nystartad verksamhet och det pågår ett spännande utvecklingsarbete. Skolan växer snabbt och elevantalet har ökat det senaste året vilket ställer ytterligare krav på organisation och kompetens. Det centrala läget gör att det finns goda möjligheter att ta del av stadens stora kulturutbud. Biblioteket på Konradsberg Campus är bemannat med bibliotekarie på heltid och är en del av skolans pedagogiska verksamhet.
Skolledningen består av rektor och biträdande rektorer med övergripande funktioner över alla stadier och är organiserad i arbetslag som leds av arbetslagsledare. Ledningsgruppen består av skolledning och arbetslagsledare som träffas varje vecka för att följa upp, utvärdera och planera skolans arbete och resultat.
Skolan har en organisationsstruktur med regelbundna kvalitativa resultatuppföljningar där personal träffas varje vecka och följer upp elevernas resultat, frånvaro och mående. Vi ser att denna struktur stödjer elevernas lärande och har varit framgångsrik för elevernas måluppfyllelse.
Elevhälsoteamet arbetar främjande och förebyggande. De handleder personal utifrån sina professioner och är en viktig del i den pedagogiska planeringen.
I skolan drivs ett aktivt utvecklingsarbete med stöd av våra utvecklingsledare och specialpedagoger som utgår från aktuell forskning.
Vi har höga förväntningar på alla elevers förmåga att utvecklas och alla elevers rätt till utbildning är huvudfokus. Lärare får regelbundet kompetensutveckling i UDL (Universal Design for Learning) vilket bidrar till att lärare har ett gemensamt arbetssätt som bygger på förutsägbarhet för eleverna genom kända strukturer.
På skolan finns hög kompetens att använda digitala resurser i den ordinarie undervisningen, och som ett redskap när elever behöver anpassningar samt i kommunikation inom skolan och med elever och vårdnadshavare.
Konradsbergsskolan har fokus på demokrati -och hållbarhetsfrågor. Personalen arbetar aktivt för att utveckla elevernas demokratiska kompetenser och eleverna ska i olika forum få uttrycka sin åsikt och vara med och påverka i skolan.
På Konradsbergsskolan ska din demokratiska värdegrund komma till uttryck både i den formella och informella lärmiljön, d.v.s. både i undervisningssituationer och till exempel i korridorerna och i samtal och förhållningssätt mellan elever och personal.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som är legitimerad lärare i engelska och svenska/SVA och ev. spanska. Tjänsten är ett vikariat till och med 240619. Du kommer att få undervisa tillsammans med engagerade kollegor och du kommer att arbeta med kollegor som har samma ämnesbehörighet.
På Konradsbergsskolan finns kompetenta och behöriga kollegor, där samplanering och kollegialt förhållningssätt är viktiga arbetssätt för att utveckla kompetens och undervisning. Du ska drivas av att kunna möta elevers olikheter och ge eleverna de bästa förutsättningarna att utvecklas så långt som möjligt och nå goda studieresultat. Det är viktigt att du har förmåga att hitta olika strategier för att nå varje elev och stärka eleven i sin kunskaps- och personliga utveckling. Du ska ha lätt för att samarbeta och skapa relationer och vara tydlig i din dialog med elever, vårdnadshavare och kollegor. Du ska ha ett elevnära förhållningssätt och kunna använda din relationella kompetens i ditt uppdrag för elevers utveckling. Du har ett tydligt ledarskap i din undervisning och är intresserad av ett aktivt mentorskap. Du ska vara intresserad av ämnesutveckling och dela med dig av dina kunskaper. Du ingår i ett arbetslag och du som pedagog ska vara en tydlig och trygg ledare.
Vi söker dig som vill vara en av våra nya lagkamrater och bidra till vår verksamhet.
Kvalifikationer
Du ska vara utbildad legitimerad lärare i engelska och svenska/SVA. Behörighet i spanska är meriterande. Du ska ha ett tydligt ledarskap och en god relationell förmåga. Du ska var intresserad av elevers undervisningsbehov och se lösningar. Du ska höga förväntningar på alla elevers förmåga att lära och utvecklas.
Du har förmåga att utforma undervisningen i överensstämmelse med läroplaner, ämnesplaner och rådande kunskapskrav. Du tar ansvar för och har insikt om elevernas resultat och behov samt strukturerar och anpassar din undervisning så att en trygg och adekvat lärandemiljö skapas. Du är trygg i bedömningsfrågor och har förmåga att dela med dig av dina kunskaper till kollegor. Du gör eleven delaktig i planeringen och utvecklar elevens förmåga att lära, både självständigt och tillsammans med andra.
Du är trygg, stabil, har självinsikt och är en tydlig ledare i klassrummet. Du värdesätter och skapar goda förutsättningar för samarbete samt skapar goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor. Du planerar, organiserar, prioriterar och analyserar din lektionsstruktur såväl som övriga uppdrag som ingår i din roll på ett effektivt sätt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Kunskaper om UDL är meriterande
Erfarenhet och intresse av att undervisa elever i behov av särskilt stöd.
Övrigt
I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.
Du som är nyexaminerad lärare har rätt till en mentor under ditt första år. Som lärare i Stockholms stadsskolor har du möjlighet att fortsätta din professionella utveckling och göra karriär. Du kan bland annat bli handledare, utvecklingslärare, förstelärare, lektor och forskare.
Läs mer på http://www.pedagogstockholm.se
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.