OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Universitetslektor i drift och underhållsteknik: inriktning järnvägssystem
Drift- och underhållsfrågor får en växande betydelse för järnvägssektorn i hela världen. Att förvalta och driva järnväg är i mångt och mycket en underhållsfråga, eftersom anläggningarna byggts för lång livslängd och binder stora kapitalresurser. Dessutom tillkommer nya krav på ökad komfort, hastighet, axellast och interoperabilitet med bibehållen låg miljöbelastning, varför ökad kunskap om underhållskonsekvenser är betydelsefullt både ur säkerhetsmässiga och ekonomiska perspektiv. Ökad avreglering leder till fler aktörer och nya upphandlingsformer av entreprenörer leder till att nya former för informationsutbyte om planering och uppföljning av underhåll behöver utarbetas.
Med anledning av det stora behov som finns inom utveckling av drift och underhåll för hela järnvägssystemet har Järnvägstekniskt Centrum av Banverket utsetts till ett strategiskt centrum inom området för att kunna föra utvecklingen framåt. Forskningen fokuserar mot RAMS och LCC, att minska livscykelkostnaden och öka den tekniska livslängden genom att omvandla larmgränser for underhållsåtgärder till kostnadseffektiva underhållsgränser och att skapa en gemensam (IT) plattform för järnvägssystemets olika intressenter som möjliggör insamling/utbyte av gemensamma underhållsdata. Allt i syfte att höja drift- och funktionssäkerheten så att mer kapacitet kan skapas för punktliga gods- och passagerartåg.
Ämnesbeskrivning
Drift och underhåll av järnvägssystem.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna omfattar i huvudsak forskning och handledning samt utveckling av nya externfinansierade forskningsprojekt inom drift och underhåll av järnvägsystem enligt ovan.
Behörighetskrav
Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn tagen till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen, dels har genomgått högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper, samt visat pedagogisk skicklighet.
Lika stor omsorg ägnas åt prövningen av den pedagogiska skickligheten som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden enligt ovan.
Följande bedömningsgrunder tillämpas:
Vetenskaplig skicklighet (Dr-examen inom ämnesområdet)
Pedagogisk skicklighet
Sökanden bör ha viss industriell bakgrund, god tvärvetenskaplig förmåga och erfarenhet av flera relevanta forskningsområden
För befattningen särskilt meriterande:
Vetenskaplig skicklighet
Publikationer inom Drift och underhållsteknik/ekonomi
Erfarenhet av handledning, initiering av forskningsprojekt och forskningsprojektledning inom ovanstående områden
Erfarenhet från ledning av forskningscentrum
Pedagogisk skicklighet
Dokumenterad pedagogisk förmåga inom produktutveckling och kreativitet
God erfarenhet av undervisning inom ovanstående
Övriga bedömningsgrunder
God erfarenhet och förmåga av att formulera projektansökningar riktade mot forskningsprogram samt upprätta projektplaner tillsammans med industriella organisationer
Erfarenhet från kvalificerat arbete inom järnvägssektorn, gärna på ledningsnivå.
Stort kontaktnät och goda relationer med intressenter inom järnvägssektorn.
Vid ansökan använd gärna ansökningsmall länk:http://www.ltu.se/omltu/ledigajobb/d1922/1.8898