OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Södertörns högskola är ett lärosäte i Stockholm som utbildar, forskar och samverkar för en hållbar samhällsutveckling. På högskolan finns drygt 11 000 studenter, cirka 70 program och 270 kurser. Utbildning och forskning bedrivs inom humaniora, samhällsvetenskap, teknik och naturvetenskap. Högskolan erbjuder också polisutbildning och lärarutbildning med interkulturell profil. Mycket av forskningen handlar om frågor som rör Östersjö- och Östeuropaområdet. På Södertörns högskola blandas ämnen, perspektiv, människor och erfarenheter. Här finns de nyfikna och de ifrågasättande, de som söker oväntade kombinationer, utveckling och utmaningar.
Södertörns högskola har bedrivit lärarutbildning sedan 1998. Från och med 2006 erbjuds lärarutbildning avsedd för samtliga verksamhetsområden, från förskola till gymnasium. Lärarutbildningen på Södertörns högskola har två profiler som präglar både grundutbildning och forskning: interkulturalitet och bildning. På ämneslärarutbildningen är samhällskunskap ett av sex olika ingångsämnen och på grundlärarutbildningen med inriktning mot årskurs 4-6 läser studenterna samhällskunskap på den valbara SO-inriktningen. Nu söker vi dig med en doktorsexamen i ett relevant ämne (exempelvis samhällskunskapsdidaktik, statsvetenskap, sociologi eller pedagogik) för att förstärka såväl forsknings- som utbildningsmiljön i ämnet.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna inkluderar undervisning, handledning av självständiga arbeten, kursansvar och samverkan både med kollegor från olika delar av högskolan och det omgivande samhället. Undervisningen avser i första hand ämneslärarprogrammets samhällskunskapsinriktning och grundlärarprogrammet mot 4-6, men även undervisning inom andra program inom lärarutbildningen kan förekomma liksom inom det egna ämnet. Undervisning sker på såväl grundnivå som avancerad nivå och huvudsakligen på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma. Även administrativa arbetsuppgifter kan förekomma (exempelvis utvecklingsarbete eller olika uppdrag inom lärarutbildningen). Inledningsvis ingår viss forskningstid i anställningen. Arbete med ansökningar om externa forskningsmedel uppmuntras.
Behörighet
Behörig att anställas som lektor i samhällskunskapsdidaktik är den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen i relevant ämne (exempelvis samhällskunskapsdidaktik, statsvetenskap, sociologi eller pedagogik) eller har motsvarande vetenskaplig kompetens. För denna anställning krävs dessutom att den sökande har dokumenterad erfarenhet av såväl undervisning som forskning inom det samhällskunskapsdidaktiska fältet. Den sökande ska ha genomgått högskolepedagogisk utbildning om minst 7,5 högskolepoäng eller ha motsvarande kompetens. Den sökande ska i övrigt ha de personliga förmågor som behövs för att fullgöra anställningen väl och för att kunna företräda högskolan så att det gagnar verksamheten. För den här anställningen krävs att den sökande behärskar undervisning på svenska och engelska.
Vetenskaplig skicklighet visas genom vetenskapliga publikationer inom det aktuella ämnesområdet, deltagande i forskningsprojekt, forskningssamarbeten, samverkansuppdrag, bidrag till ämnesområdets utveckling, samt genom uppdrag som sakkunnig, redaktör eller motsvarande.
Pedagogisk skicklighet visas genom undervisning av hög kvalitet och i betydande omfattning, deltagande i pedagogiskt utvecklingsarbete, ett självreflekterande förhållningssätt till studenters lärande och erfarenheter samt den egna lärarrollen, samverkansinitiativ, forskningsanknytning av högre utbildning och utveckling av kurser.
Bedömningsgrunder
Som bedömningsgrunder vid anställning av en lektor ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning gälla. För denna anställning ska vetenskaplig och pedagogisk skicklighet viktas lika. För denna anställning har dessutom nedanstående bedömningsgrunder fastställts (i rangordning). Nedanstående punkter ska vara dokumenterade.
• Vetenskaplig skicklighet i form av egen forskning inom det samhällskunskapsdidaktiska forskningsfältet
• Väl vitsordad undervisningsskicklighet inom samhällskunskapsdidaktik på lärarutbildningen
• Erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete
• God samarbetsförmåga
• Lärarexamen i för utlysningen relevant ämne/inriktning och erfarenhet av arbete som lärare i samhällskunskap är meriterande
• Administrativ skicklighet
• Samverkansskicklighet
För fullständig information om behörighet samt kriterier för bedömning av behörighet och bedömningsgrunder se Södertörns högskolas anställningsordning.
Anställningen
Anställningen är tillsvidare på 50-75% med tillträde enligt överenskommelse. Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2021-01-24
Ytterligare upplysningar
Eva Jonsson, studierektor för Lärarutbildningen, 08-608 5023, eva.jonsson@sh.se
Viktor Hasselgren, HR-specialist, 073-714 12 96, rekrytering@sh.se
Välkommen med din ansökan!
På vår hemsida sh.se/ledigajobb finns en mall för ansökan som den sökande behöver följa. Publikationer som åberopas ska bifogas i ansökan.
En ansökan som inte är komplett eller inkommer till Södertörns högskola efter sista ansökningsdag kan komma att avvisas.
Den aktuella anställningen gäller under förutsättning att anställningsbeslutet vinner laga kraft.
Södertörns högskola kan komma att tillämpa CV-revision
Fackliga kontaktpersoner:
SACO: info.saco@sh.se
ST: st@sh.se
SEKO: Henry Wölling tel: 08 -524 840 80, henry.wolling@ki.se
Södertörns högskola har gjort ett medvetet medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.