OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vid Institutionen för musik och medier, som är en del av Luleå tekniska universitet, erbjuds inom avdelningen Musikhögskolan såväl lärarutbildning med inriktning mot dans och musik samt kandidatutbildning och masterutbildning för musiker. Här bedrivs även konstnärlig forskning, forskning i musikpedagogik och forskning inom området dans och lärande. Institutionen har ca 800 studenter och 100 anställda.
Ämnesbeskrivning
Ämnesområdet Musik består av grundutbildning, forskarutbildning, konstnärlig forskning och konstnärligt utvecklingsarbete.
I befattningen som universitetslektor/adjunkt i dans arbetar man företrädesvis med undervisning inom grundutbildningens lärarprogram, inriktning Dans.
Konstnärligt utvecklingsarbete kan även inrymmas i befattningen.
Arbetsuppgifter
Tjänsten omfattar 50-100%. I arbetsuppgifterna ingår bl.a.
* att undervisa blivande danslärare i danspedagogik och dansmetodik samt leda deras färdighetsträning i klassisk balett, och om den sökande har erforderlig kompetens, även i modern dans eller jazzdans.
* att aktivt delta i lärarlagets arbete med att utveckla danslärarutbildningen som
är den första danslärarutbildningen i landet.
*att gemensamt med lärarlaget utveckla dansdidaktiken i relation till
skolväsendet.
* att bidra till att institutionens mål enligt fastställd handlingsplan uppnås
Behörighetskrav
Behörig att anställas som universitetslektor eller universitetsadjunkt är den som dels
har visat pedagogisk skicklighet eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn tagen till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter
som skall ingå i anställningen, dels har visat konstnärlig skicklighet.
Lika stor omsorg skall ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden enligt ovan. (Högskoleförordningen 4:8)
Bedömningsgrunder
*Pedagogisk skicklighet omfattar skicklighet i planering, genomförande och utvärdering av undervisning.
Lärarens förhållningssätt till undervisningen och till studenterna är viktigt liksom intresse och förmåga att utveckla och förnyaundervisningen.
Pedagogisk skicklighet är inte enbart teknisk färdighet. Dit hör också att kunna motivera sin undervisningspraxis och reflektera över den i ljuset av pedagogisk teori och systematiserad erfarenhet.
(Ur Anställningsordning för Luleå tekniska universitet,)
*Följande kriterier ska användas vid bedömning av konstnärlig skicklighet enligt
anställningsordningen;
Kvalitet i konstnärligt arbete
- Den sökandes arbete ska präglas av hög konstnärlig kvalitet och uppvisa originalitet och självständighet .
- Den sökandes konstnärliga arbete ska vara av en icke ringa omfattning, så att både en förtrogenhet och stabilitet i verksamheten framgår. Här är en jämförelse med tiden för uppnående av en doktorsexamen relevant.
- Den sökandes meriter ska uppvisa antingen hög grad av specialisering eller bredd. För specialisering gäller att kraven ska ställas högre inom vart och ett av områdena än för bredd. För bredd gäller att den visar förmågan att medvetet handskas
med olika förhållanden inom ämnet, såsom olika genrer, arbetsmetoder och redskap.
(Bedömningsgrunderna i helhet finns i anställningsordningen)
Högskoleexamen i danspedagogik och dans, eller motsvarande
dokumenterade kunskaper i danspedagogik, dansmetodik och dans krävs.
Erfarenhet av dansundervisning på postgymnasial nivå är meriterande.
*Övriga bedömningsgrunder:
- Undervisningsprov kan eventuellt komma att anordnas.
Ansökningsmall:http://www.ltu.se/omltu/ledigajobb/d1922/1