OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 162 kommunala grundskolor där nästan 61 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
Lerlyckeskolan är en väletablerad och stabil F-6 skola med ca 330 elever och 40 medarbetare. Under detta läsår fokuserar vi på att utveckla vår verksamhet bl.a. genom strukturerat arbete med kollegialt lärande. Sedan många år tillbaka arbetar vi utifrån systemteoretiskt förhållningssätt där lågaffektivt bemötande är en del. Vi utgår från att alla har gott uppsåt samt att vi tillsammans skapar en trivsam arbetsmiljö och goda förutsättningar. Våra ledord i vår kommunikation är att det ska vara hjälpsamt och vi försöker vara tydliga med vad vi önskar av varandra.
Vi söker nu en nyckelperson till vår förskoleklass. Ditt uppdrag består av två delar:
LÄRARE I FRITIDSHEM
Som lärare i fritidshem hos oss ingår du i ett arbetslag tillsammans med både lärare och fritidspedagoger/-ledare. Här har du tillsammans med dina fritidskollegor huvudansvaret för att vår fritidshemsverksamhet är kreativ, lustfylld och lärande för barnen. Det kommer att vara ett utmanande och spännande ansvar och utgå från styrdokument kompletterat med din påhittighet, professionalitet och initiativrikedom. I uppdraget ingår även att stödja elevernas kunskapsutveckling på skoltid samt viss undervisning under skoltid. Det kan innebära att delta i klassrummet, att arbeta med elever i ett mindre sammanhang, att arbeta med praktiska, kreativa arbetsuppgifter med en mindre grupp elever eller att arbeta med någon elev enskilt - alltid med elevens behov i fokus.
SAMORDNARE FÖR FÖRSKOLEKLASSEN
Som samordnare för förskoleklassen är du nyckelpersonen och "experten" när det kommer till det systematiska arbetet kring mottagandet av förskoleklasselever. Under vårterminen tar du emot information om de kommande eleverna, har kontakt med förskolor, deltar på överlämningar, sammanställer information och deltar i arbetet kring gruppindelning och organisation av höstens arbete. Under höstterminen har du tillsammans med arbetslaget ansvar för att ta emot de nya eleverna.
För oss är samverkan och kollegialt lärande viktigt. Det innebär att kollegor i fritidsverksamheten träffas en gång i veckan för pedagogiska samtal och för att planera gemensamma aktiviteter. Uppföljning och utvärdering ingår givetvis. Vi värdesätter gemensamma rutiner, likartat förhållningssätt och lusten till ett ständigt lärande. I uppdraget ingår att arbetslaget är relativt självstyrande och fördelar resurserna utifrån elevernas behov.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad och har legitimation som Lärare i fritidshem, Förskollärare eller motsvarande. Du har tidigare erfarenheter av arbete i fritidsverksamhet, helst i de yngre åldrarna. Det är meriterande om du har tidigare erfarenheter av arbete i förskolan.
Du som söker har god kännedom om och har arbetat med Lgr11.
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med elevernas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information.
Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.
Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.
Välkommen med din ansökan!
Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av redan tillsvidareanställd personal.
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.