OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli vår nya ledare inom bygglovsdelen av samhällsbyggandet i Lerums kommun? Vår chef för Bygglovsenheten är på väg att gå i pension och vi söker en ny drivande kollega i den uppgiften. Vi utgår från invånarnas behov, är snabba i våra processer och har hög rättssäkerhet - men siktar på att bli ännu bättre!
Myndighetsutövning är ett av fyra verksamhetsområden i Sektor Samhällsbyggnad. Här finns också Samhällsplanering, Teknisk service med VA, väg, park och renhållning samt Service med fastighet och måltid. Till stöd i sektorns arbete finns en administrativ och en strategisk enhet. Myndighetsutövning har knappt 40 medarbetare, uppdelade på Miljöenheten och Bygglovsenheten. I Bygglovsenhetens uppgifter finns prövning och tillsyn inom PBL-området samt kommunens energirådgivning.
Vi i ledningsgruppen för Myndighetsutövning är verksamhetschef och enhetscheferna för Miljöenheten och Bygglovsenheten, samt vår jurist. I ledningsgruppen styr vi tillsammans viktiga frågor om utveckling av uppdraget, utgående från samhällsnytta. Vi har ett kreativt arbetssätt i ett öppet klimat, värdesätter humor och ett brett intresse för samhällsfrågor. Arbetsplatsen är i Lerum centrum med goda kommunikationsmedel, tillsammans med flera andra delar av förvaltningen; lärande, omsorg och samhällsplanering som möjliggör en god samverkan.
Vem får du som chef?
Min bild av myndighetsutövning är att det är ett serviceuppdrag till nytta för invånarna. Jag tror på ett situationsanpassat och kommunikativt ledarskap. Jag coachar dig efter behov och stöttar där det behövs. Jag är öppen för idéer och initiativ och har gärna framåtsyftande samtal om hur vi tillsammans stärker myndighetsutövningen.
Jag har en hög tillit till att mina medarbetare arbetar självständigt med en god kvalité. Jag värdesätter särskilt förmågan att i ett gott samarbete lösa frågor i komplexa sammanhang. Vi har regelbundna individuella avstämningar. Du är en viktig del i verksamhetens utveckling och planering och får det löpande arbetet att fungera, med nöjda medarbetare och med god nytta för invånarna.
Per-Ola Johannesson, verksamhetschef
ARBETSUPPGIFTER
Som bygglovschef leder du det dagliga arbetet samt utvecklar och följer upp verksamheten för att nå uppsatta mål. På enheten arbetar ca 20 personer. Du ansvarar för budget, personal, arbetsmiljö och verksamhetsutveckling. Tillsammans med medarbetarna och kollegor i förvaltningen arbetar du för en väl fungerande myndighetsutövning i ett målinriktat samhällsbyggande utgående från invånarnas behov. Du bidrar till god och tydlig kommunikation med våra politiker i Miljö- och byggnadsnämnden med tydliga underlag som är rättssäkra och lätta att förstå.
Du ansvarar för att planera verksamheten utifrån gällande lagstiftning och kommunens mål och vision. Du skapar engagemang bland dina medarbetare i ett tydligt och nära ledarskap som kännetecknas av helhetssyn, lyhördhet och samarbete. Tillsammans med övriga i ledningsgruppen driver du framåtsyftande verksamhetsgemensamma frågor. Du ansvarar för att samverkan bedrivs internt och externt och är en god representant för Lerums kommun.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom naturvetenskap, samhällsbyggande eller annan utbildning arbetsgivaren finner likvärdig. Du ska ha god kunskap och erfarenhet inom Plan- och bygglagen och andra anknytande lagrum. Du har ett starkt intresse för hållbart samhällsbyggande.
Du är duktig på att leda andra och har erfarenhet av att framgångsrikt driva utveckling i komplexa sammanhang . Chefserfarenhet är meriterande men inget krav. Vi vill att du skapar engagemang i verksamheten med utgångspunkt i helhetssyn och samhällsnytta. Vi ser det som meriterande om du har deltagit i chefsutbildningar, exempelvis morgondagens ledare, utvecklande ledarskap eller utbildningar vi finner likvärdiga.
Du har en kommunikativ och lyhörd ledarstil. Du är målinriktad och drivande i de frågor som för verksamheten framåt. Du är kreativ, strukturerad och strategisk och förebygger problem och löser utmaningar när de dyker upp. Med samarbete som signum driver du utveckling av samhällsbyggandet med myndighetsutövning som viktig del för ett tryggt och säkert samhälle.
ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Bygglovschef Lerny Hermansson
0302-521180