Leveransansvarig IT-arbetsplats

Leveransansvarig IT-arbetsplats

Arbetsbeskrivning

Har du erfarenhet av leveransansvar och aktivitetsledning i en outsourcad IT-miljö inom området IT-arbetsplats? Vi ställer höga krav på dig som vill jobba med oss men vi erbjuder samtidigt möjlighet att arbeta, växa och utvecklas i en omgivning som få kan matcha.

VI ERBJUDER DIG
Du kommer att ha en central roll där du är med och driver arbetet för att skapa Riksbankens framtida digitala IT-arbetsplats samtidigt som du säkerställer en pålitlig tjänsteleverans och ständiga förbättringar för att möta användarnas behov. 

DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Som Leveransansvarig IT-arbetsplats ansvarar du för tjänster inom området IT-arbetsplats och deltar aktivt i arbete med att etablera Riksbankens framtida digitala IT-arbetsplats. I din roll kommer du bl.a. att ansvara för att:


• planera, styra, leda och följa upp arbete och tjänster inom området IT-arbetsplats med initialt fokus på vår plattform för mobilitet (Enterprise Mobility Management) och tekniken i våra mötesrum
• självständigt inom ramen för förvaltningsplanen driva och koordinera utveckling och aktiviteter för en förbättrad digital IT-arbetsplats
• delta i projekt och initiativ samt medverka som sakkunnig inom IT-arbetsplats och närliggande områden
• koordinera och följa upp operativa incidenter eller problem och aktivt arbeta för att ta fram snabba och lämpliga lösningar
• delta vid planering och under genomförandet av förändringar (Change) i IT-miljön rörande IT-arbetsplats
• följa upp aktiviteterna i förvaltningsplaner tillsammans med förvaltningsledare samt kvalitetssäkra leveranserna i samverkan med våra leverantörer
• omvärldsbevaka och aktivt föreslå utvecklingsmöjligheter vad gäller teknik och tjänster vilket även kan innebära deltagande i interna och externa forum 

Arbetet inom IT-arbetsplats omfattar tjänster för klientplattform, mobilitet, lokal och digital samverkan samt service och support. I rollen arbetar du tillsammans med flera interna och externa parter i olika roller. Samverkansmodellen ställer stora krav på förmågan att effektivt samverka med alla parter och samtidigt förhålla sig till gällande avtal och överenskommelser. Du har stor förståelse för verksamhetens behov av en modern digital IT-arbetsplats, bidrar med din erfarenhet och kunskap och driver frågor i mål med förståelse för användarnas vardag.

DITT TEAM
Riksbankens IT-verksamhet leds av en IT-chef och består av fyra enheter som leds av varsin enhetschef. Du tillhör Enheten för Leverantörsstyrning och Support som omfattar förvaltningsområden för IT-arbetsplats, Infrastruktur samt ansvar för Leverantörsstyrning. Riksbankens mål är att IT ska vara en strategisk partner till verksamheten och IT har höga ambitioner att ligga i framkant vad gäller teknik och sitt IT-stöd. Riksbanken har flera samhällskritiska system och arbetar processorienterat enligt ITIL samt i enlighet med PM3.

MER OM DIG
Du har universitets- eller högskoleutbildning inom IT-området eller motsvarande kunskaper du fått genom arbete. Du har förmåga till helhetssyn och genuint intresse för hur IT kan användas för att stödja verksamhetsbehov.

Du har flera års praktisk erfarenhet av aktivitetsledning/leveransansvar och ser gärna att du har erfarenhet av operativt arbete inom IT från en större organisation med fokus på tjänster och teknik inom IT-arbetsplats där delar av, eller hela, IT-leveransen är outsourcad.

Du har utvecklat en god förmåga att leda aktiviteter och agera i gränssnittet mellan leverantör och kund och har vana att jobba med tjänster och uppföljning av leveranser. Du omsätter din kunskap till praktisk tillämpning med fokus på framdrift och med god förståelse för slutanvändarupplevelse inom IT-arbetsplatsområdet

Du kan arbeta självständigt men är också samarbetsinriktad, lyhörd, förtroendeskapande och en god kommunikatör. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och kan diskutera tekniska frågeställningar och lösningar både med tekniska specialister och med personer utan teknisk kunskap. Du är strukturerad, drivande och leveransinriktad. Du har en förmåga till kreativt tänkande och tycker om att vidareutveckla processer och förenkla och automatisera arbetssätt med slutanvändaren och förvaltningsbarhet i fokus.

Erfarenhet av budgetarbete och ekonomisk uppföljning är meriterande liksom erfarenhet av upphandling och avtalshantering. Vi ser en fördel i en teknisk bakgrund och erfarenhet av att interagera direkt med användare. Relevanta teknikområden för arbetet är Windows-miljö, Microsoft Office samt Apples produkter och iOS / iPad OS.

MER OM TJÄNSTEN
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll och särskild personutredning kommer att göras på slutkandidaten. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap och säkerhetsprövningssamtal för säkerhetsklassade tjänster.

ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling.

Huvudkontoret är beläget på Brunkebergstorg mitt i centrala Stockholm. Som anställd på Riksbanken tar du del av bra förmåner som bland annat generösa semestervillkor, möjlighet till ledarledda träningspass och gym, subventionerad lunch i personalmatsalen, friskvårdsbidrag och subventionerad massage.

INTRESSERAD?
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev inklusive relevanta betyg senast den 24 januari. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor.

Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att du lämnar in examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning och vi kontrollerar att dessa stämmer. Du kan välja att ladda upp relevanta dokument redan vid ansökningstillfället eller så inlämnar du dessa längre fram i processen om det blir aktuellt.

Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksbanken
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 december 2021
  • Ansök senast: 24 januari 2022

Besöksadress

Brunkebergs Torg 11
None

Postadress

Brunkebergs Torg 11
Stockholm, 10337

Liknande jobb


Systemingenjörer

20 december 2024

IT- och Systemansvarig

IT- och Systemansvarig

20 december 2024