Leveransansvarig PPS

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsernas IT-avdelning är i en spännande utvecklingsfas där digitalisering, innovativa lösningar och säkerhets- och beredskapsfrågor är i fokus. Vår IT-miljö är omfattande och varierande. Den innefattar allt från modern infrastruktur till system som vi utvecklar själva. Framförallt kommer våra idéer hela samhället till nytta. Det ger en alldeles speciell känsla som är svår att slå.

Länsstyrelsernas verksamhet har en stor bredd och verkar inom områden som är högst aktuella i dagens samhälle. Digitalisering är en stark drivkraft för länsstyrelserna där IT ofta har en nyckelroll i att realisera behoven.

Länsstyrelsernas IT-avdelning är nationell och jobbar för samtliga 21 länsstyrelser i Sverige.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som leveransansvarig för tjänsten PPS (på platsen stöd) arbetar du lösningsorienterat och strukturerat med att driva, utveckla och förvalta tjänsten och dess leveranser. Du arbetar i samarbeten internt på IT-avdelningen med andra leveransansvariga, med förvaltningsledare och sedan även med verksamhetens representanter på de olika länsstyrelserna på distans och på plats. Utarbetar och följer upp mål och planer på kort och lång sikt. Internt på IT-avdelningen ingår du främst i och samarbetar med en grupp av tekniker på området och deltar även i det dagliga arbetet. Nära samarbete även med leveransansvarig i närliggande områden inom vårt objekt IT-arbetsplats och Servicedesk som är placerad i Mariestad.

Du kommer in i ett spännande skede när vi har ett större utvecklingsbehov och kommer arbeta med detta i och kring ansvarsområdet. Budgetarbete och faktureringshantering ingår även i tjänsten.

Du ansvarar bland annat för att:
• ta fram och föra dialog internt och med verksamheterna kring de IT
tjänster som levereras så som andralinjens fjärrsupport, på
platsen stöd, garantianmälningar och kontakter med externa leverantörer
av garanti. Mycket verksamhetskontakter
• leda och delta i olika uppdrag och projekt och kan diskutera såväl behov,
krav och utveckla befintliga supportlösningar
• utveckla dig själv såväl som du deltar i det ständiga arbetet att utveckla
modeller och metoder inom IT-avdelningen.

KVALIFIKATIONER
För att lyckas i denna roll tror vi att du:
• har en akademisk utbildning, med inriktning mot IT eller motsvarande dokumenterad arbetserfarenhet och utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.
• har kunskap kring, och flerårig erfarenhet av närstödsverksamhet, 2-3 linjens användarsupport.
• har erfarenhet av att delta i och driva kundmöten.
• har erfarenhet av att arbeta med förhandling av leverantörer och i leveranser av konsulter, även garantihantering på hårdvara. Budgetarbete kopplat till detta.
• har erfarenheter och/eller förståelse för IT-/-informationssäkerhet i offentliga verksamheters IT miljöer.

Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av att arbeta i komplexa IT-miljöer
• Servicedesk management erfarenhet
• har flerårig erfarenhet att arbeta med arbetsplats som tjänst, eller andra tjänsteleveranstyper

Som person har du en god organisatorisk förståelse och förmåga att se helheten. Du har erfarenhet av att leda, kan motivera andra och har ett positivt förhållningssätt. Du har lätt för att skapa goda relationer, har god kommunikationsförmåga och är förtroendeingivande bland kolleger och andra arbetsrelaterade kontakter. Du trivs i en roll där du får ta självständiga beslut och ansvar får att nå uppsatta deadlines och mål. Struktur i ditt dagliga arbete är en självklarhet men även flexibilitet när vardagen förändras.

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar befolkningen. Så, sist men inte minst, hoppas vi därför att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.

Placeringsort är Mariestad Göteborg eller efter överenskommelse.
Resor ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser.
Vi är en beredskapsmyndighet med krigsplacering.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhetsmedvetenhet. Säkerhetsprövning enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan komma att genomföras innan vi fattar beslut om anställning. Läs mer om säkerhetsprövning Personalsäkerhet - Säkerhetspolisen (sakerhetspolisen.se). Även svenskt medborgarskap kan komma att krävas.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Gull-Britt Svensson
010-22 455 24
Sten Wolme
010-224 54 39
Mikael Johansson

Jan Carlsson

Pia Strandh
031-7619213
Redovisningschef Emelie Larsson
010-224 54 08
ST Gull-Britt Svensson
010-22 455 24
SACO Sten Wolme
010-224 54 39
SEKO Mikael Johansson

Personalchef Jan Carlsson

Sammanfattning

Besöksadress

Södra Hamngatan 3 40340 GÖTEBORG
None

Postadress

None
GÖTEBORG, 40340

Liknande jobb


24 november 2024

22 november 2024