OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Till ekonomifunktionen söker vi nu en leveranskoordinator som kommer att agera stöd åt Scania Sveriges försäljningsorganisation inom lastbil
Dina arbetsuppgifter
Du blir en central del av ”Order- till Leveransprocessen” och funktionen ”Kontraktsgruppen”, vars ansvarsområde sträcker sig från att säkerställa kvalitet på inkommande order till att fakturera samt utföra andra aktiviteter i samband med leverans.
Du agerar som en centralt koordinerande funktion för lastbilssäljarna ute i våra regioner och stöttar dem i diverse frågor kopplade till leveransprocessen. Du kommer ha daglig kontakt med diverse aktörer inom bolaget samt externa parter gällande säkerställande av försäljningskontrakt, leverantörsfakturor, finansiering, och betalning.
Målet med organisationen är att effektivisera order- till leveransprocessen samt att säkerställa att de finansiella delarna uppfyller både såväl interna som externa krav.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Kontrollera att köpeavtal och tillhörande dokumentation är korrekt i samband med orderläggning
• Säkerställa att det finns godkänd finansiering
• Kontering och kontroll av diverse leverantörsfakturor från påbyggare eller andra externa aktörer
• Säkerställa att kunden är förberedd inför leverans
• Fakturera nya fordon och säkerställa att betalning är genomförd innan leverans, samt hantera ev inbytesfordon i samband med nybilsaffärer
• Fakturering av begagnade fordon samt assistera vid förmedlings- och refinansieringsaffärer
• Säkerställa efterlevnad av såväl interna policys som externa krav i samband med orderläggning och leverans av nya och begagnade lastbilar
Din profil
Vi söker dig med ett stort intresse och erfarenhet kring finansiella frågor relaterade till orderläggning och fakturering av lastbilar. Du har en positiv attityd och har lätt att bygga relationer i en snabbrörlig företagskultur. För att lyckas i rollen så behöver du vara noggrann, strukturerad och ansvarsfull samt ha en god kommunikativ förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift. Tempot är stundtals högt och vi lägger stor vikt att du är en lagspelare som hjälper dina arbetskamrater när det behövs samt inte är rädd för att flagga när du själv behöver hjälp.
Meriterande är erfarenhet från fakturering och Automaster samt Microsoft Dynamics 365. Vi arbetar i en standardiserad O2D process, där pulsmöten, hantering av avvikelser och ständiga förbättringar är en viktig del av arbetet. En fördel är därför om du även har erfarenhet av SPS/SRS eller liknande.
Du har några års arbetslivserfarenhet och en utbildning på högskola eller universitet med inriktning på ekonomi eller annan liknande eftergymnasial utbildning. Vi erbjuder dig ett spännande arbete, trevliga kollegor med utvecklingsmöjligheter hos en av Scanias främsta kommersiella bolag.
Placeringsort är i Kungens Kurva. Alternativ placeringsort i vår region Väst är även möjlig.
För mer information
Kontakta gärna Åsa Näselius, Head of Business and Credit Control, tel 010- 708 64 50
Ansökan
Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev och betygskopior. Urval kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav drygt 600 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2020 registrerade Scania Sverige 4 960 tunga fordon samt 488 Scaniabussar och blev med det marknadsledare på den svenska marknaden med 45,3%.