OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du ett brinnande intresse för ledarskap och teknik samt är intresserad av ett arbete som räknas för dig och för andra? Är du en problemlösare som vill skapa en stabil verksamhet som ständigt förbättras? Då bör du läsa vidare! Just nu söker Kronofogden leveransledare-initiativledare med valfri placering i landet, med möjlighet att arbeta 100% remote, om man vill.
Detta är en möjlighet för dig som söker ett jobb som ständigt bjuder på utmaningar, där vi kontinuerligt arbetar med kompetensutveckling samtidigt som du får vara en del av en organisation som gör skillnad. Låter det intressant? Välkommen med din ansökan!
Beskrivning av uppdraget
Vi är närmare 230 kollegor på Kronofogden som arbetar med IT-utveckling och vi har en spännande resa framför oss med modernisering, digitalisering och automatisering. Vi driver framåtriktade projekt och i fokus finns bland annat internetteknik, informationscentrisk syn, händelsedriven arkitektur (EDA) och moderna e-tjänster. Våra främsta framgångsfaktorer är att vi arbetar tillsammans i agila team med verksamheterna inom myndigheten.
Vi söker dig som vill vara med och utveckla vår verksamhet och samtidigt utvecklas själv tillsammans med oss.
Arbetsuppgifter
Ditt nya jobb
Som operativ ledare på Kronofogden IT ska du kunna agera både i rollen som Leveransledare och i rollen som Initiativledare.
I rollen som Leveransledare leder, coachar och följer du upp leveransteamets arbete samt säkerställer att viktiga tjänster och aktiviteter genomförs. Exempel på arbetsuppgifter:
- Säkerställa leveransteamets arbete med nyutveckling, tekniskt tvingande- samt livscykelaktiviteter enligt fastställda metoder, processer och prioritering
- Löpande styrning och uppföljning av leverans samt budget och prognos kopplat till detta.
- Arbeta med ständiga förbättringar i arbetsprocesser som gynnar stabila IT-stöd
- Dimensionering och äskande av resurser och kompetensbehov
- Tillsammans med övriga i ledningen inom området leda och coacha medarbetare
- Leda förändringsarbeten
I rollen som Initiativledare ansvarar du för, planerar och leder ett eller flera systemutvecklingsinitiativ i vår IT portfölj. Exempel på arbetsuppgifter:
- Upprätta beslutsunderlag
- Organisera och bemanna initiativet i samråd med leveransledare, beställare och vår bemanningsfunktion.
- Planera, ansvara för, leda och följa upp initiativet inom beslutade tids- och budgetramar
- Koordinera arbetet, inom ett eller flera Leveransområden. Vara ”spindeln i nätet” mot initiativets många intressenter
- Ansvara för att nå förväntat resultat
Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har
- Minst 3 års erfarenhet som leveransledare för ett team/applikation som arbetar med systemutveckling OCH systemförvaltning. Erfarenheten ska vara aktuell från de senaste 5 åren
- Minst 3 års erfarenhet som projektledare inom systemutveckling med beroenden och komplexitet. Erfarenheten ska vara aktuell från de senaste 5 åren
- Erfarenhet av att leda och coacha medarbetare i en IT organisation
- Erfarenhet av att arbeta strukturerat med uppföljning, analys och åtgärd av leverans samt ekonomisk uppföljning med budget och prognos
- Erfarenhet av att leda förändringsarbete
- Erfarenhet av olika agila metoder och ramverk såsom SAFE och Scrum
- Flytande i svenska och engelska
- Utbildning på minst gymnasienivå
Det är meriterande om du har
- Utbildning inom ledarskap och grupputveckling
Du har personliga egenskaper som innebär att du har ett helhetsperspektiv där du förstår hur olika delar av verksamheten påverkar varandra. Du har en förmåga att se problem och lösningar ur olika synvinklar och har bra slutledningsförmåga. Du är serviceinriktad och resultatinriktad. Du har förmågan att få saker att hända, vara ansvarstagande, flexibel och lösningsorienterad. Du har lätt för att kommunicera, samarbeta och skapa goda relationer. Du har också förmågan att snabbt kunna sätta dig in i nya och komplexa frågeställningar.
Information om oss och jobbet
Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Tillträde är enligt överenskommelse.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev.
Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.
Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html
Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas -både för andra och för dig.
Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.
Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Mikael Åkerholm, informationssäkerhetschef
010-579 03 69
Bo Söderkvist, hr-specialist rekrytering
010-574 93 69
Evelyn Rubin, Sektionschef
010-579 02 81
Åsa Alm, HR-specialist rekrytering
010-5724119
Malin Holmwall, sektionschef
010-579 23 96
Lena Ohlin, enhetschef
010-579 29 54
Anders Ekström, sektionschef
010-579 24 13