Licensansvarig

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi en licensansvarig som vill vidareutveckla och etablera stöd i inköpsprocess, livscykelhantering och stöd vid revision samt hantera avtal.

Att arbeta på Arbetsförmedlingen är att göra skillnad. Oavsett om du är arbetsförmedlare eller licensansvarig handlar din uppgift i grund och botten om att hjälpa arbetsgivare att hitta arbetskraft och att ge arbetssökande stöd och inspiration på väg till ett nytt jobb.

Arbetsuppgifter

Vi söker just nu en licensansvarig inom Software Asset Management till vår IT-avdelning. Det är ett mycket brett ämne och Arbetsförmedlingen arbetar med allt som ryms inom begreppet, från löpande uppföljning och kontroll av Arbetsförmedlingens licensinnehav till licens-/avtalsstrategi, optimering, förhandlingsstöd, inköp, processer, revisionsstöd och rådgivning. Generellt är att vi främst arbetar med Microsoft, Oracle, och Adobe men även andra tillverkare förekommer frekvent.

Kortfattad beskrivning

Licensansvarig har ansvar för följande:

att ta fram, förbättra och underhålla rutiner för licenshantering

att säkerställa att det finns licenser för all installerad mjukvara

att periodiska inventeringar av licensutnyttjande utförs

att licenshanteringen harmoniseras och integreras med andra angränsande processer som tas fram

att nödvändig information för att kunna hantera licenser finns säkerställd, tillgänglig och uppdaterad.

att utvärdering och lämpliga val av licensmodeller görs

att läsa och förstå avtal

Licensansvarig huvudsakliga arbetsuppgifter är:

Definiera nödvändig information som måste finnas för att kunna hålla ordning på licenser för en mjukvara. T.ex. ägare till mjukvaran, totalt antal licenser, antal utnyttjande licenser, typ av licens (t.ex. flytande).

Säkerställa att information kring licenser uppdateras vid installationer/avinstallationer.

Utifrån de periodiska inventeringar som görs, ta fram rapporter på avvikelser, t.ex. över-/underutnyttjande av licenser.

Initiera, ta fram och hålla i utbildning kring licenshanteringsrutiner för personal som är berörd av detta.

Kommunicera förändringar i licenshanteringsrutiner.

Delta i arbete med framtagande och underhåll av processer där licenshantering ingår.

Du kommer att arbeta individuellt såväl som i team med andra medarbetare på Arbetsförmedlingen. Med din kompetens och med en hög servicenivå och kvalité skall du bidra till att Arbetsförmedlingen tecknar rätt programvaruavtal, utvecklar sin mognad inom SAM samt att få logistisk och ekonomisk kontroll över programvara, rättigheter och skyldigheter i ingångna avtal.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har



• minst 3 års högskoleutbildning med inriktning mot IT, alternativt motsvarande kunskaper som behövs för rollen förvärvade på annat sätt samt dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med Software Asset Management, gärna inom en större organisation.

Meriterande är om du har



• flerårig yrkeserfarenhet av arbete avseende SAM- eller licenscertifieringar inom Microsoft, Oracle, Adobe eller är certifierad inom ITIL, ISO/IEC 19770-1:2006

• erfarenhet av SAM verktyget Snow eller motsvarande.

• Teknisk förståelse av servrar, klienter och licensmodeller exempelvis kopplat till virtuella och fysiska miljöer.

Personlig kompetens

Du är engagerad och trivs med att ta sig an nya utmaningar. Du är både strukturerad och noggrann i ditt arbetssätt. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.

Övrigt

Anställningen är på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Arbetsplatsen är belägen på Hälsingegatan 38, Stockholm.

Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se

Ansökan

Välkommen med din ansökan märkt med diarie nr AF-2014/292877 senast den 31 augusti 2014. Vi tar emot ansökan elektroniskt via vår externa webbplats (arbetsformedlingen.se/ledigajobb). Bifoga ditt CV där du beskriver relevant arbetslivserfarenhet och utbildning samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Kontaktpersoner

Michael Christensson
Sektionschef, Gemensamma funktioner
010-486 20 09

Arne Lundström
Facklig företrädare ST
010-486 66 98

Mats Björklund
Facklig företrädare SACO
010-488 26 59

Ulf Törnkvist
Facklig företrädare SEKO
010-487 04 46

Madelene Begsten
HR-partner
010-488 43 87

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 4 augusti 2014

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


22 november 2024

20 november 2024

18 november 2024