OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Till gruppen Strategisk Licenshantering söker vi nu en License manager. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Som anställd på polisens IT-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt. Vi bidrar till polisorganisationens förmåga att kontinuerligt tillgodose hela polisen och dess drygt 35 000 medarbetares behov av produkter och tjänster inom IT.
I dagsläget består IT-avdelningen av cirka 1 000 medarbetare som tillsammans sköter drift, säkerhet, utveckling, underhåll och inköp av IT-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Vi samverkar även med andra rättsvårdande myndigheter inom landet samt bidrar aktivt till det rättsvårdande arbetet inom EU.
Vårt kontor är beläget på Kungsholmen i centrala Stockholm där du utöver friskvårdsbidrag erbjuds tillgång till träningsutrymmen och även en friskvårdstimme per vecka. Andra förmåner finner du här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/
Arbetsbeskrivning
Som License manager tillför du stöd och rådgivning till IT-avdelningen i alla frågor som rör licenser, licenshantering och dess avtal, för att säkerställa att polismyndigheten har rätt licenser i förhållande till avtal och verksamhetens behov och nyttjande. Du kommunicerar med ansvariga inom IT-avdelningen och hjälper dem att kartlägga deras nuvarande licens- och avtalsbehov, såväl som att analysera nyttjandemönster och se över framtida behov. I arbetsuppgifterna ingår även att löpande bevaka, följa upp och dokumentera avtalsrelationerna.
Arbetsuppgifter omfattar även
dialog med polismyndighetens leverantörer
inhämtning av offerter och licensavtal
granskning och förhandling av licensavtal
registrering i Polismyndighetens licenshanteringssystem
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
relevant akademisk utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete av licenshantering
kunskap och förståelse av licensavtal och dess uppbyggnad
kunskap om vanliga licensieringsmodeller för flera av större mjukvaruleverantörer (Microsoft, Adobe, IBM, Oracle m.fl.)
kunskap inom Lagen om offentlig upphandling (LOU)
mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska
anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du även har:
erfarenhet av arbete i Snow License Manager eller motsvarande licenshanteringsverktyg
erfarenhet av minst två års arbete med licensavtal och LOU
erfarenhet av att ha arbetat på en svensk myndighet
förståelse för och insikt i organisationens verksamhet på kort och lång sikt
erfarenhet av statistik och analysframtagning
Personliga egenskaper
Som person är du förtroendeingivande och agerar med gott omdöme. Du bidrar till god stämning och har lätt för att samarbeta. Du stödjer på ett engagerat sätt dina kollegor och förstår vikten av samarbete i positiv anda. Vidare är du leveransorienterad, drivande och får saker utförda samtidigt som du är flexibel och innovativ. Du är noggrann och välstrukturerad och tycker om att arbeta i team.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Gruppchef Sara Hedlund, sara.hedlund@polisen.se.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
SACO, Lawen Dehghani, 010-563 85 79
SEKO Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27
ST, Pär Renberg, 072-246 52 37
Övrig information
I denna rekrytering görs löpande urval.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: License manager
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 17 maj. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A231.534/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!