Licensspecialist till Pensionsmyndigheten

Licensspecialist till Pensionsmyndigheten

Arbetsbeskrivning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

IT -avdelningen på Pensionsmyndigheten har cirka 300 medarbetare fördelade på fyra enheter som samarbetar gränsöverskridande med myndighetens övriga avdelningar och stabsfunktioner. Varje dag utvecklar och arbetar vi med innovativa tekniska lösningar för våra miljontals kunder runt om i landet. Här får du arbeta med de senaste tekniska innovationerna och samtidigt göra en insats för samhället – vårt jobb berör alla!

Vår tekniska plattform ligger i framkant och att vi älskar att prova nya spännande innovationer – visionen är satt: Bästa IT för Sverige 2025!



Vi söker nu en snabbfotad och driven kollega inom IT-inköp och avtalsförvaltning med specialistområde licenser!


Uppdraget omfattar att tillsammans med IT-inköpsteamet ansvara för myndighetens licensportfölj där ni tillsammans arbetar proaktivt för att hitta rätt lösningar utifrån teknik och design. I din roll som expert på licenser har du ett viktigt uppdrag i att samordna IT-avdelningens och övriga myndighetens licenser, hantera beställningar och avrop, medverka vid upphandlingar och revisioner.
Du kommer att ingå i ett team som verkar i nära samarbete med flera delar av myndigheten, i synnerhet den centrala inköpsfunktionen och övriga IT men också inom övriga verksamhetsområden. I gruppen ansvarar vi också för samverkan med andra myndigheter, IT-tjänstehantering, IAM och behörigheter. Vårt samarbete och vår samverkan i - och över våra ansvarsområden är avgörande för säkra leveranser.

Vi söker dig som gillar att arbeta självständigt men gärna är en del av ett bra team, som gillar struktur och ordning och reda. Du kommer att ansvara för uppföljningar, avtalsförvaltning och licensförnyelser och du administrerar våra licenser i verktyget Snow, samt jobbar nära våra licenspartners och leverantörer. Du samverkar med övriga i teamet för att tillsammans med våra intressenter säkerställa både licensoptimering och uppföljning
Pensionsmyndigheten är mitt uppe i en agil transformation, så erfarenhet av att hantera licensmodeller utifrån agila förhållningssätt, är värdefullt.

Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har:

- relevant akademisk utbildning eller motsvarande dokumenterad erfarenhet
- dokumenterad erfarenhet av minst 4 års arbete inom licenshantering och mycket god kunskap om licensmodeller och licensvillkor
- erfarenhet av att bereda inför- och genomföra revisioner
- mycket god erfarenhet inom ekonomisk uppföljning, budgetarbete och prognostisering
- mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska

Det är meriterande om du också har:

- erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från offentlig sektor
- erfarenhet av avrop och upphandlingar
- erfarenhet av leverantörsstyrning/leverantörsstyrningsmodeller


Egenskaper:
För att trivas i rollen tror vi att du uppskattar att arbeta i team, men också att samverka brett med många kontaktytor inom och utanför din egen organisation.
Du får en hög grad av frihet och vi förväntar oss att du tar ansvar, är nyfiken på nya lösningar och att du har en stark drivkraft att få saker gjorda. Du har även analytisk förmåga, vilket innebär att du snabbt kan skapa dig en överblick kring ditt arbete och göra relevanta prioriteringar.
Du besitter en god kommunikativ och pedagogisk förmåga som gör att du har lätt för att förmedla ett budskap så att mottagaren förstår.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt:
Vi tillämpar provanställning om 6 månader.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.



För mer information:
För mer information om tjänsten, kontakta gruppchef Carina Carlgren, carina.carlgren@pensionsmyndigheten.se eller tel. 010-4542064

Fackliga representanter:
Liv Berntsson, Saco, tel. 010-454 34 19
Helena Blomkvist, ST, tel. 010-454 28 53


Nyfiken att läsa mer om IT på Pensionsmyndigheten? Kika då in på vår sida
https://www.pensionsmyndigheten.se/itjobb


Vi har i denna rekrytering tagit ställning till vilka annonseringskanaler som ska användas, varför vi undanber oss alla samtal från säljare.


Välkommen med din ansökan! Ange diarienummer PSL 2021-82 i din ansökan

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 maj 2021
  • Ansök senast: 2 juni 2021

Liknande jobb


Informationssäkerhetssamordnare till Kramfors kommun

Informationssäkerhetssamordnare till Kramfors kommun

29 november 2024

IT-samordnare

25 november 2024

Business IT Service Manager

Business IT Service Manager

22 november 2024

NetSuite Developer

22 november 2024