OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En plats på forskarutbildningen i teknik alternativt biologi, fysik eller kemi, med inriktning didaktik och avslutning licentiatexamen är nu ledig. Med eventuella framtida positiva beslut kan platsen komma att förlängas fram till doktorsexamen. Forskarutbildningen sker inom Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik, FontD. Du hittar information om FontD på http://www.isv.liu.se/fontd/ Forskningen inom teknik och naturvetenskap med ämnesdidaktisk inriktning vid Karlstads universitet sker inom forskargruppen SMEER, se http://www.nature.kau.se/smeer/ där även matematikdidaktik ingår. Forskargruppens huvudsakliga fokus är studier av hur undervisningen i skolan kan utvecklas inom våra ämnesområden och framförallt i samverkan mellan dessa. Där ingår studier av elevernas lärande, av lärarnas undervisningsformer, av användning av olika läromedel, mm. Vi samverkar i detta bl.a. med universitetets omfattande lärarutbildning där många av forskarna och forskarstudenterna undervisar. Även andra projektområden förekommer. Den teknikdidaktiska verksamheten är kopplad dels till teknikämnet inom den omfattande lärarutbildningen, dels till de tekniska områden som ingår i de olika ingenjörsutbildningarna. För ingenjörsutbildningens del är fokus på det materialtekniska områdets didaktik. I båda fallen är samverkan med angränsande områden med didaktisk eller pedagogisk inriktning viktig, inte minst inom naturvetenskaperna. Frågeställningen inom projektet kommer att preciseras och utvecklas i samverkan mellan forskarstudent och handledare. Centralt kommer dock att vara hur lärarnas undervisning kan utformas och utvecklas samt hur detta kan påverka lärarutbildningen respektive ingenjörsutbildningen inom det valda teknikområdet. Inom biologididaktiken finns en grupp som arbetar med att utveckla områden såsom modelltänkande och begreppsförståelse. Främst välkomnar vi ytterligare en forskarstuderande inom fältet genetik, vår målsättning är att utveckla och belysa ämnet ut ett flertal perspektiv. Forskningsområdet kan röra undervisning och lärande i grundskola, gymnasieskola eller inom högskolan. För närvarande finns i området två disputerade forskare och en forskarstuderande, genom samverkan med forskarskolan FontD har vi ett brett och välutvecklat kontaktnät. För fysikämnets del förväntas forskningsprojektets frågeställningar röra didaktiken inom skolan, främst grundskolan. Frågeställning inom projektet kommer att preciseras och utvecklas i samverkan mellan forskarstudent och handledare. Fokus kommer främst att vara på hur lärarnas undervisning kan utformas och utvecklas samt hur detta kan påverka lärarutbildningen inom området. Då fysik inte är ett skolämne inom alla år blir gränserna mot andra delar av naturvetenskap, matematik och teknik inte skarpa, och tematiska former kan bli viktiga. Den kemididaktiska forskningen bedrivs i nära samarbete med både fackämnesforskningen och lärarutbildningen. Forskningen kan behandla alla de överväganden som är knutna till den innehållsliga undervisningen i kemi. Det kan till exempel gälla klassrumsstudier eller lärarstudenters och verksamma lärares uppfattningar samt professionella utveckling. Vid studier mot lägre stadier är gränserna mot andra delar av naturvetenskap, matematik och teknik inte så skarpa och undersökningar av mer tematiska karaktär kan förekomma. Läs mer om behörighet och ansökan på www.kau.se/ledigatjanster Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Björn Arvidsson, dekan
054-700 2015
Monica Furu, prefekt
054-700 1108
Carl-Gustaf Bornehag, professor
054- 700 2540
Reine Lundin, prefekt
054-700 1860
Anders Hedin, proprefekt
054-700 2125
Helena Håkansson, prefekt
054-700 1655
Michal Dreschsler, universitetslektor
054-700 1939
Lars Aronsson, professor
054-700 1360
Malin Rönnblom, föreståndare forskarskolan
070-2797243
Anne-Christine Larsson Ljung, Univ.direktör ?
054 700 2407