OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER
Som stödassistent i LSS Servicbostad ska du, utifrån varje enskild brukares individuella behov och önskemål, kunna stödja och aktivera i hemmet i enlighet med LSS. I uppdraget ingår dokumentation rörande brukaren, kontakt med anhöriga, handläggare, daglig verksamhet, gode män och andra verksamheter eller myndigheter som har betydelse för brukaren varpå samarbete och god kommunikationsförmåga är viktigt.
Arbetsuppgifterna består av stödjande och motiverande samtal, sociala aktiviteter i och utanför hemmet, vardagsnära sysslor i brukaren hem och närmiljö, delegerade hälso- och sjukvårdsinsatser och personlig omvårdnad utifrån individuella behov. Du arbetar aktivt tillsammans med övrig personal för att planera, utföra, följa upp och utvärdera brukarnas aktiviteter och stödinsatser. Arbetet omfattar upprättande av genomförandeplaner och avvikelser. Vidare ingår alla vanligt förekommande arbetsuppgifter i ett hem.
KVALIFIKATIONER
Adekvat utbildning - Krav
T ex undersköterska, behandlingsassistent eller motsvarande
Kunskap om målgruppen, LSS pk 1 - Krav
Kunskap om och erfarenhet av arbete med målgruppen pk 1 inom LSS
TEACCH-utbildning - Meriterande / Fördel
Utbildning i och erfarenhet av arbete med tydliggörande pedagogik
Motiverande samtal - Meriterande / Fördel
Utbildning i och erfarenhet av motiverande samtal eller liknande
Samtalsmatta, sociala berättelser, seriesamtal el motsvarande - Meriterande / Fördel
Utbildning i och erfarenhet av metoder som stödjer kommunikation och möjlighet att förstå sociala situationer
Lågaffektivt bemötande - Meriterande / Fördel
Utbildning i och erfarenhet av lågaffektivt bemötande
Anhörigstöd - Meriterande / Fördel
Erfarenhet av anhörigstödjande arbete
Ansvarstagande - Krav
Tar självständigt ansvar för egna arbetsuppgifter i såväl framgång som motgång. Tar även ansvar för det gemensamma resultatet och gör det som behöver göras för att organisationen ska uppnå sina mål. Kommer med förslag på lösningar. Erkänner misstag och arbetar för att rätta till dem. Håller tidsramar.
Flexibel - Krav
Anpassar med lätthet sitt arbetssätt efter ändrade förutsättningar. Agerar prestigelöst i samband med förändringar. Agerar för att främja sin egen utveckling och fortsatta lärande.
Samarbete - Krav
Uppmärksammar andras synpunkter och kompetens samt ger dem utrymme i gruppen på ett sätt som gynnar helheten. Identifierar och utvecklar relationer. Bidrar till att förtydliga för gruppen dess arbetsuppgifter och mål. Delar med sig av sin kunskap.
Strukturerad - Krav
Planerar, organiserar och prioriterar sitt arbete på ett effektivt sätt. Bygger strukturer som även andra kan arbeta utifrån. Sätter upp och håller tidsramar.
Helhetssyn - Meriterande / Fördel
Identifierar hur organisationens delar påverkar varandra. Ser hur händelser utanför organisationen kan komma att påverka den. Ser samband mellan olika system. Agerar utifrån en helhetssyn för organisationens bästa.
ÖVRIGT
Vi vill att det ska kännas bra både att bo och jobba i Vellinge kommun. För oss är mod, trovärdighet, glädje och omtanke viktigt för att trivas på arbetet och i vardagen. Våra medarbetare är vana vid korta beslutsvägar, goda utvecklingsmöjligheter och bra ledare (alla chefer får ledarskapsutbildning). Läs allt om försäkringar, tjänstepension och andra förmåner på Vellinge.se/jobba-hos-oss.
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef Omsorg Catharina Byström
040-425000
Socialsekreterare Lollo Voxberg
040-42 58 54
Verksamhetschef IFO Roger Ericsson
040-42 52 52
Socialsekreterare Per-Olof Johansson
Verksamhetschef Roger Eriksson
040-42 52 52
Biståndshandläggare Lina Carlsson Byttner
040-42 50 00
biståndshandläggare Mikael Håkansson
040-425743
Biståndshandläggare Lina Carlsson Byttner
040-42 50 00
Socialsekreterare Per-Olof Johansson
040-425204
1:e socialsekreterare Eva-Marie Jeppsson
040-425155