OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Vill du bli en av oss och arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Har du en utpräglad känsla för service och trivs i en föränderlig arbetsmiljö? Delar du de statliga värdegrunderna som står för rättssäkerhet, kompetens och hänsyn? Vill du bidra till och aktivt delta i tingsrättens fortgående utvecklingsarbete?
Om Linköpings tingsrätt
Linköpings tingsrätt är en av landets mellanstora domstolar med cirka 60 medarbetare.
Tingsrättens uppgift är att avgöra mål och ärenden på ett rättssäkert och effektivt sätt.
Tingsrätten är indelad i två dömande avdelningar som består av flera rotlar. På varje avdelning finns det en chefsrådman samt domare, handläggare och notarier. Vid tingsrätten finns även en handläggarchef samt en administrativ grupp som svarar för bl.a. registratur, ekonomi- och personaladministration, vaktmästeri och reception.
Verksamheten bedrivs i ljusa och ändamålsenliga lokaler på Garnisonsområdet i Linköping.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna för en domstolshandläggare är många och skiftande, och du har ett stort eget ansvar. Tillsammans med dina kollegor ser du till att domstolens för- och efterarbete i olika mål och ärenden genomförs på ett opartiskt och effektivt sätt. I arbetet ingår att förbereda mål och ärenden som kommer in till domstolen fram tills de är klara för avgörande.
Arbetsuppgifterna innebär också att expediera domar och beslut, bevaka frister och planera förhandlingsdagar. I din roll som domstolshandläggare har du många kontakter, såväl internt som externt och du bidrar till att alla som kommer i kontakt med domstolen får en bra service och ett gott bemötande.
Du handlägger många olika mål och ärenden parallellt och vissa sorters mål innebär självständig beredning fram till förhandling.
Arbetet förutsätter att du är en skicklig och ansvarsfull administratör.
Kvalifikationer
Du som söker ska ha 3-årig gymnasieutbildning från teoretiskt program eller annan motsvarande utbildning. Högskoleutbildning är meriterande.
- Du bör ha minst två års erfarenhet av administrativt arbete.
- Anställningen ställer höga krav på samarbetsförmåga, ansvarskänsla, flexibilitet, effektivitet, noggrannhet och stresstålighet. För att du ska trivas med arbetet och utvecklas krävs att du kan ta initiativ och lösa problem. Du måste ha gott omdöme, kunna prioritera och arbeta självständigt.
- Du ska vara serviceinriktad och ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare som kan komma att inledas med sex månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Lön: Individuell lönesättning tillämpas
Kontakt
Anna-Karin Hagel
Handläggarchef
013-25 10 12
Therese Hass
Administrativ chef
013-25 10 11
Catarina Bodén
Domstolshandläggare/Facklig företrädare ST
013-25 10 19
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 31 oktober 2021.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.